Wat is contentmarketing en hoe simpel is het?

Als ondernemer heb je vast wel eens gehoord van contentmarketing. Maar wat is het en waarom zou je het moeten inzetten? Daar ga ik in dit artikel antwoord op geven.

Contentmarketing is een vorm van marketing die zich richt op het maken en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content, volledig toegespitst op je doelgroep.

Er zijn een aantal manieren waarop je content marketing kunt gebruiken om je bedrijf te laten groeien. Door content te maken en te verspreiden die waardevol en relevant is voor je doelgroep, kan je nieuwe klanten aantrekken en reeds bestaande klanten behouden.

Contentmarketing of digitale marketing?

Contentmarketing wordt vaak verward met andere marketingtermen zoals digitale marketing of inbound marketing. Er zijn echter enkele belangrijke verschillen.

Digitale marketing verwijst naar alle marketing inspanningen die gebruik maken van een elektronisch apparaat of het internet. Contentmarketing is een onderdeel van Inbound marketing en is gericht op het binnenhalen (aantrekken) van klanten, in plaats van het naar buiten duwen van een merk. Dat laatste wordt ook wel push marketing genoemd. Reclame is daar een mooi voorbeeld van.

Vormen van contentmarketing

Er zijn allerlei soorten content die bedrijven kunnen gebruiken om hun doelgroep te bereiken.

• Blog berichten
  • Online gastartikelen
  • Berichten op social media
  • Video’s
  • Afbeeldingen
  • Webinars
  • Boeken en white papers
  • Cursussen
  • Podcasts

Gezien de verscheidenheid aan benaderingen is het belangrijk om terug te keren naar de basisvraag: wat is contentmarketing?

Alle hierboven genoemde vormen van content zijn krachtig en effectief, mits je ze goed inzet. Je hoeft niet al deze communicatiemiddelen in te zetten om je doelgroep naar je bedrijf te trekken. Sterker nog, niet alles is bruikbaar voor alle doelgroepen.

Iedere vorm van content heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Het is dus belangrijk om het juiste type content te kiezen die past bij jouw specifieke doelgroep en marketingdoelen.

Zo zijn blog posts geweldig om actuele informatie te delen en discussie op te wekken. Maar een korte video op TicToc is misschien niet zo effectief om diepgaande informatie te geven of sterke relaties met klanten op te bouwen.

Berichten op sociale media zijn goed om bij je publiek in de kijker te blijven en snel nieuws of aankondigingen te delen, maar ook effectief om gerichte bezoekers naar je website te trekken.

Waarom is contentmarketing zo belangrijk?

Contentmarketing is een vorm van marketing die zich richt op het creëren en verspreiden van relevante en waardevolle content om een duidelijk afgebakend doelpubliek te bereiken.

Het doel van contentmarketing is om de klanten te helpen bij het nemen van een beslissing, door hen te voorzien van alle relevante informatie. Het toverwoord is hier dan ook ”helpen”.

Als je de doelgroep helpt en voorziet van informatie waar de doelgroep ook echt behoefte aan heeft, wat uit een doelgroep onderzoek zal moeten blijken, haal je gegarandeerd resultaat uit je contentmarketing strategie.

Hoe kan ik contentmarketing toepassen?

Als je aan de slag wilt met contentmarketing, zijn er een paar dingen die je in gedachten moet houden.

Ten eerste moet je iets te vertellen hebben. Je kunt niet gewoon dezelfde oude informatie oprakelen die iedereen al op dezelfde manier verkondigd.

Ten tweede moet je het op een interessante en boeiende manier kunnen communiceren. Anders zullen de mensen weer vertrekken.

Ten derde moet je strategisch zijn over waar je je content deelt. Niet alle platformen zijn gelijk en geschikt voor iedere doelgroep. Uiteraard moet je jouw content delen waar je de doelgroep ook echt bereikt.

En ten slotte moet je consequent zijn. Consequent, met dezelfde frequentie in de juiste vorm op de juiste plaats, en alleen waar de doelgroep naar opzoek is.

Wat zijn enkele veelgemaakte fouten bij content marketing?

Enkele veel gemaakte fouten bij contentmarketing zijn:

• Geen duidelijke doelgroep voor ogen hebben
  • Het maken van irrelevante content en van lage kwaliteit
  • Het nalaten je content op de juiste plaats te promoten
  • Het niet meten van resultaten en deze bijschaven.

Hoe kan je boeiende content maken?

Er is niet één antwoord op deze vraag, want het hangt af van je merk, het product, en de doelgroep. Enkele tips voor het maken van boeiende content zijn echter:

• begrijpen wat je publiek wil en nodig heeft
  • content maken die voor hen relevant en nuttig is
  • verhalen vertellen die resoneren met je publiek
  • sterke visuals gebruiken.

Zonder twijfel is contentmarketing een van de meest effectieve hulpmiddelen in de gereedschapskist van een ondernermer en marketeer. Door waardevolle, relevante en consistente content te creëren en te verspreiden, kunnen bedrijven een duidelijk omschreven publiek aantrekken en behouden.

Maar zoals elke marketing tactiek vereist contentmarketing zorgvuldige planning, uitvoering, en meting om succesvol te zijn.

Door de tips in dit artikel op te volgen, kan je als ondernemer in ieder geval een begin maken van een contentsmarketingstrategie, die je helpt je bedrijfsdoelen te bereiken.