E-mailmarketing en de maillijst abracadabra

E-mailmarketing lijkt voor veel coaches, trainers en adviseurs één grote brok techniek en abracadabra. Maar niets is minder waar. Het is simpel, doeltreffend en (relatief) snel op te zetten.

Stop met het zien van al die schele beren op de weg en ga aan de slag. Het is goedkoop en ongekend effectief.

Wat veel ondernemers namelijk niet weten, is dat zij bezoekers verliezen op het moment dat ze e-mailmarketing niet binnen hun marketing hebben geïmplementeerd.

Drie hoofdredenen hiervoor zijn:

  • je vangt op je website zwevende bezoekers op
  • je maakt van een bezoeker een steeds terugkerende bezoeker
  • het is gemakkelijker te verkopen aan de achterzijde (e-mail), dan aan de voorzijde (website).

Dus als jouw website een marketingmachine is, betekent dit omzet en conversie. Dat is precies wat je nodig hebt. Toch?

Nog enkele redenen om vandaag te beginnen met het verzamelen van e-mailadressen:

  • het verhoogt je inkomsten
  • je bereikt doelgroepen direct onder hun snufferd
  • je behaalt meteen resultaat dat ook direct meetbaar is
  • het kost weinig tijd om het op te zetten
  • het is tot in het oneindige te automatiseren
  • je bouwt een band op met je doelgroep, zodat verkopen gemakkelijker gaat
  • een maillijst zorgt voor extra verkeer naar je website
  • je kunt je doelgroep op aparte lijsten separeren en hierdoor je campagnes analyseren voor een nóg hoger rendement.

Ik kan je verklappen dat ik op dit moment zelfs 93% van mijn omzet haal uit
e-mailmarketing
.

Vraag jij dus vooral jezelf even af, waarom je er nog niet mee bent begonnen.


Waar moet je beginnen bij e-mailmarketing

Ik raad je aan om direct te beginnen met een betaald account bij een e-mailprovider. Waarom een betaald account? If you don’t pay, you don’t pay attention. De kans is dus erg groot dat je er niet al te serieus mee omgaat als je ergens een gratis account hebt.

Een betaalde e-mailprovider waar ik zelf goede ervaringen mee heb is AWeber.com. Je betaalt daar ca. 19 euro per maand en krijgt hiermee alle middelen om je eerste lijst op te bouwen.


De eerste e-mailmarketing stappen

(klik voor groter formaat van de afbeelding)

1). Je maakt je eerste maillijst aan.

2). Maak een inschrijfformulier aan voor je websitebezoekers door in het menu op ‘Sign up forms’ te klikken (opt-in).

3). Kopieer de HTML of JAVA code die je krijgt na het aanmaken van een sign up formulier, en plak deze code op je website in bijvoorbeeld de sidebar.

4). Schrijf je eerste follow-up mails. Dit zijn e-mails die de doelgroep automatisch in volgorde zullen ontvangen de komende weken. Klaar! Je hebt je eerste stappen in jouw eigen e-mailmarketingkanaal gezet.

Wil je echt tot in detail leren hoe je een flinke omzet kunt genereren uit een maillijst en e-mailmarketing? En wil je weten hoe je heel snel een maillijst opbouwt met alleen maar mensen die echt staan te popelen om jouw diensten af te nemen?
Stay tuned!

Ik werk op dit moment namelijk aan een extreem effectieve online training, *Winstgevende e-mailmarketing*. Deze is binnenkort hier op de website te downloaden!

Wil je weten wat je in de follow-up berichten kunt schrijven voor jouw doelgroep? Reageer onder dit artikel en vertel me in welke business je zit.

21 gedachten over “E-mailmarketing en de maillijst abracadabra”

  1. He Maikel,

    Ik ben hard bezig met het laten groeien van mijn onderneming. Mijn aanbod is grafisch en foto ontwerp (fotografie en photoshop) voor ondernemers en organisaties. Ik ben al een tijd gestart met mijn mailinglijst maar ben er benieuwd naar jouw ideeën over de follow-up berichten. Tot snel

  2. Hoi,
    Ja ik merk ook dat ik het toch steeds naar voren schuif. Ondanks dat ik voor mezelf had afgesproken 1x mnd een email. Maar ja het is in je eentje ook zo druk met social media, voorraad bijhouden, blogs enz. enz. Dus bedankt voor je punt en hopelijk pak ik het op korte termijn op.

    1. Dag Esmeralda,

      Goed dat je de noodzaak ervan inziet. Dan ben je al op de helft. Plan het in. Gewoon doen. Maak een lijst aan, verzamel je eerste 10 e-mailadressen, en begin ze maandelijks waarde te delen. Je eerste stappen naar succes en groter bereik!

      Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

      Groeten,
      Maikel Latour

    2. Nog even een aanvulling.

      Ik zie liever dat je het woord “hopelijk” vervangt door het woord ‘vandaag’. 😉

      Zonder commitment gaat het namelijk niet gebeuren. Als je echt de waarde ervan inziet, begon je uit jezelf vandaag nog.

      Begin a.u.b. vandaag nog. Je weet niet wat je aan omzet misloopt. Ik weet dat wel. 😉

      Mocht je hier nog vragen over hebben, stel ze mij gerust.

      Groeten,
      Maikel Latour

  3. Hoi,
    Ik ben instructeur Eerste Hulp en geef lessen op het gebied van Eerste Hulp waarbij te denken valt aan basis Eerste Hulp, Eerste Hulp aan Kinderen, Reanimatie/AED etc. Ik ben nu 2 jaar voor mezelf bezig en ben bezig met het maken van een website. In kader van de uitbreiding van mijn bedrijf wil ik een mailinglijst maken/uitbreiden en ben dan ook zeer benieuwd naar follow-upteksten. Ik hoor snel van je!

  4. Dag Maikel,

    Zitten er geen restricties of consequenties aan het versturen van “commerciele” e-mails naar bekenden, kun je daar problemen mee krijgen?

    Ik loop hier al langer mee rond en kaart dit onderwerp vaak aan in mijn netwerkgesprekken. De meningen zijn sterk verdeeld, volgens sommigen mag je geen commerciele e-mail sturen zonder toestemming vooraf. Anderen vinden van dat het wel kan en doen het ook.

    Heb jij hier ervaring mee of ooit nagevraagd?

    Groet,
    Anton

    1. Dag Anton,

      Dankjewel voor je vraag. Je moet e-mail net zo behandelen als gewone post. mensen raken geïrriteerd van ongeadresseerde reclame.

      Bekenden op je maillijst zetten is niet mogelijk als je de juiste weg volgt.

      Mensen moeten namelijk altijd hun aanmelding bevestigen. Dus als jij mij op jouw maillijst zet en ik ontvang een commerciële mail van jou? Dan zou ik al melding kunnen doen bij de opta inzake spam.

      Want ik heb mijn aanmelding nooit bij je gedaan. En al helemaal niet bevestigd. (double opt-in)

      Juist om dit soort problemen en boetes te voorkomen, dien je altijd de double opt-in in te schakelen.

      Kort samengevat: ook al ken je iemand, hij of zij moet altijd de aanmelding bevestigen. Anders ben je niet gerechtigd emails te sturen. Feitelijk zelfs geen NIET-commerciele mails. 😉

      ### LETOP: Volgende maand kan je de training e-mailmarketing bij me volgen. Houd het dus even in de gaten.

      Groeten,
      Maikel Latour

  5. Beste Maikel,

    Met mijn juridisch advieskantoor (juridische diensten voor ondernemers) heb ik inmiddels een aardig e-mailadressen bestand opgebouwd. Toch haal ik er bijna geen inkomsten uit.

  6. Op dit moment leg ik de laatste hand aan de online training “Winstgevende e-mailmarketing”.

    De training bestrijkt onder andere:

    • hoe je het opbouwen van je maillijst echt door het dak kunt laten knallen
    • hoe je een slim en effectief aanmeldformulier (opt-in) maakt
    • wat je nu eigenlijk aan berichten moet sturen
    • hoe gemakkelijk het eigenlijk is, maar hoe moeilijk jij doet
    • hoe lang je berichten moeten zijn
    • en nog heel veel meer.

    Groeten,
    Maikel Latour

  7. Tja, je moet met mailinglijsten wel goed opletten! Je kunt namelijk niet zomaar emails gaan versturen. Sowieso loop je dan het risico om op een blacklist te komen omdat veel ontvangers jouw emails als spam rapporteren en daarnaast moet je ook altijd een afmeld-mogelijkheid bieden aan de ontvangers waarmee ze hun adres ook daadwerkelijk uit jouw systeem kunnen verwijderen. Juridisch kun je zo in een mijnenveld terecht komen dus een goede opzet van je mailinglijsten is belangrijk.

    Maar je moet ook een goede controle hebben over je eigen mailbox, wat voor kleine ondernemers nog best lastig kan zijn. Mijn voorkeur gaat gewoon uit naar een Google Apps account, wat voor organisaties met 10 personen of minder best goed werkt. Je hebt dan een goede antivirus oplossing, een gedeelde opslag voor documenten en spreadsheets, het gebruik van mailgroepen zodat je een sales@example.nl mailbox kunt opzetten waar meerdere werknemers mee aan de slag kunnen en nog veel andere extra’s voor een betaalbare prijs. Maar voor het versturen van mailings niet zo geschikt, ook al betaal je ervoor.

    Maar het versturen van een mailing is prettiger indien je dit enigszins kunt automatiseren. Je moet immers deze mails gaan schrijven en dat kan best veel werk zijn indien het allemaal handwerk is. Als je met een digitale catalogus werkt dan zou het mooi zijn dat je kunt aangeven in je catalogus welke producten je wilt gaan promoten en dat je dan maandelijks of wekelijks een mailing uitstuurt met een overzicht van deze producten en bijbehorende kortingen tesamen met een beetje begeleidend schrijven.

    Maar dan heb je een integratie nodig van een digitale catalogus waarin al je producten staan in combinatie met de mailinglist provider, je website en eventuele reclamefoldertjes en andere marketing-zaken. Dit alles combineren en automatiseren is voor velen nog best lastig.

  8. Wil nog wel aangeven dat je met een mailinglijst ook moet nadenken over de spreektaal die je in je emails gebruikt. Als je je op een Nederlands publiek richt en dus alles Nederlandstalig noteert dan staat het een beetje knullig indien de unsubscribe-tekst en zo allemaal in het Engels is. 🙂
    Of indien de site waar men de inschrijvingen kan beheren in het Engels is, terwijl je doelwit Nederlandstalig is.
    In Nederland niet een groot probleem maar in Frankrijk?

  9. Hallo Maikel,
    Ik heb een uitvaartorganisatie.
    Je gaat toch niet iedereen zo maal mailen met informatie over dood en de sores eromheen? Lijkt me niet gepast.
    Het zal irriterend werken voor de >95% van de ontvangers die er niet op zitten te wachten. Dan gaat het tegen je werken.
    Aan de andere kant ben ik wel op zoek naar meer naamsbekendheid.
    Ik ben benieuwd naar je kijk hierop.

    Groetjes,
    Henri

  10. Dag Henri,

    Ik ben het met je eens dat in jouw branche het wellicht gevoelig kan liggen. Maar het roepen zonder het te hebben getest, maakt het slechts een aanname. 😉

    Het hangt er ook vanaf wat je deelt natuurlijk en of wat je ze stuurt. Je stuur niet constant iets om te verkopen Henri. Je gaat ze aan je binden. Pas in een veel later stadium iets verkopen.

    Groeten,
    Maikel Latour

  11. Hallo Maikel,

    Ik ben mede eigenaar van XYZ-Imaging, studio voor exclusieve productfotografie. Onze ‘unic sellingpoint’ is de beweegbare 3D-foto van grote objecten zoals auto’s. Maar we maken ook 360 graden foto’s (rondom bewegen) en prachtige HR foto’s.
    Voorbeeld: Segway, Landrover-by-studio-Job, Power Plus Tools.
    Ik stuur af en toe mails via mij CRM.
    Het moet anders want ik mijn omzet komt niet via mijn e-mails.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *