Facebook advertentie maken

Een Facebook advertentie maken. Heb jij het ooit geprobeerd? En wat waren de resultaten? Misschien wel beter dan mijn eerste advertenties.

facebook advertentieInmiddels geef ik elke maand duizenden euro’s uit aan advertenties. Waarom? Omdat ik inmiddels weet hoe je het meeste rendement uit je campagne haalt, zonder je helemaal scheel te betalen aan advertentie tegoed. Ik ga binnenkort een blog en video maken waarin we same jouw doelgroep onder de loep gaan nemen.

Laten we nu eerste samen eens door de stappen gaan die nodig zijn voor het aanmaken van een advertentie.

Ik ga er hierbij vanuit dat je reeds je doelgroep kent, en deze op Facebook hebt opgeslagen onder doelgroepen.

Voordat je kunt beginnen met het opzetten van een Facebook advertentie, moet je eerst bepalen welke doelstelling je advertentie heeft. Er zijn verschillende mogelijkheden.

Wil je conversies op je website stimuleren? Dus bijvoorbeeld inschrijvingen op je mailinglijst of aankopen?

Of wil je mensen naar je website sturen (kliks)? Dus meer bezoekers en traffic naar je website zeg maar.

Of wil je likes verzamelen en reacties stimuleren voor je bedrijfspagina en berichten?

Facebook advertentie aanmaken.

Elke campagne begint met een doel. Dit is dan ook de eerste stap die je moet nemen.

Stap 1). Campagne doelstelling kiezen
In dit voorbeeld kies ik voor conversies, geef hem de naam “Inschrijvingen (conversies)”, en klik op doorgaan.
facebook advertentie
Stap 2). Advertentie doelgroep kiezen
Op het volgende scherm klik is het mogelijk om alle gegevens en informatie dat je van je doelgroep hebt, in-te-voeren. Maar zoals ik eerder al aangaf, ga ik er in dit artikel vanuit dat je jouw meest ideale doelgroep al hebt opgeslagen. In dat geval klik je op “Een opgeslagen doelgroep gebruiken” en kies je de door jou opgeslagen doelgroep.
advertentie doelgroep kiezen

Klaar voor stap 3? Let’s go!

Stap 3). Plaatsingen, budget en planning
Ik kies bij plaatsing vrijwel altijd voor automatisch. Ik adviseer jou om – zeker in het begin – hetzelfde te doen.

Facebook kiest op die manier automatisch de voor jouw gestelde doel, welke kanalen er moeten worden ingezet om het hoogst mogelijke resultaat te bereiken, voor het door jou ingestelde budget.
advertentie-budget-en-planning

Klik op doorgaan om door te gaan naar de volgende stap. Goh wat verbazingwekkend Maikel. “Ja he?”;-)

Facebook advertentie afbeelding & opmaak

Bij deze stap gaan we eindelijk over tot het echte werk. Het opmaken van de advertentie die je gaat tonen, onder de neus van je doelgroep.

Stap 4). Afbeelding en advertentietekst
Kies een goede afbeelding die je advertentie ook echt ondersteund. Als jij bijvoorbeeld een speciale verzekering voor fotocamera’s onder de aandacht wilt brengen, toon dan een foto van een foto kapotte fotocamera met een verdrietig of sip kijkende fotograaf.

Onderschat de kracht van afbeeldingen niet. Uit onderzoek blijkt dat personen na 3 dagen een advertentie nog herinnert, met een afbeelding dat inspeelt op emotie. Een advertentie zonder passende afbeelding haalde deze 3 dagen niet.
advertentie afbeelding kiezen

Voer vervolgens de tekst of copywriting in van je advertentie. Test meerdere teksten. Voor de ene doelgroep werkt korte copywriting uit onderstaande afbeelding goed.
Facebook advertentie opmaak

Maar bij andere doelgroepen werkt het ongekend goed om lange copywriting of teksten te gebruiken zoals in onderstaande afbeelding is te zien.
advertentie long copy

Klik vervolgens op de groene knop met de tekst: ‘Bestelling plaatsen’. Hierna wordt je advertentie door Facebook gekeurd. Deze keuring houdt onderander in dat zij kijken of er geen slechts taalgebruik in de teksten voorkomt en dat er geen bepaalde doelgroepen onjuist worden bejegend.

Meestal is je goedkeuring binnen een minuut of 10 binnen. Hiervan krijg je een bericht als je bent ingelogd in Facebook. Vanaf dat moment wordt je advertentie aan je doelgroep getoond.

Ik adviseer om minimaal 10 euro per dag uit te geven voor je advertentie, en deze minimaal 3 dagen te laten draaien voordat je je eerste conclusies gaat trekken. Het kan namelijk enige dagen duren voordat je advertentie echt lekker begint te draaien en je advertentiedoel wordt gehaald.

Binnenkort schrijf ik een blog waarin ik je uitleg hoe je je Facebook advertentie kunt optimaliseren en verbeteren, om de juiste conclusies te trekken.

Bekijk onderstaande video waarin ik uitleg geef hoe je een advertentie aanmaakt op Facebook, door gebruik te maken van Facebook Audience Insights.
facebook audience advertentie

Mogelijk helpt het je om alvorens een advertentie aan te maken, eerst een gedegen doelgroep onderzoek uit te voeren. Hierover schreef ik een artikel. In het artikel Doelgroep bepalen leg ik je uit hoe je een doelgroep onderzoek uitvoert.

Hierdoor wordt het gemakkelijker en effectiever om je doelgroep te definiëren in Facebook audience insights.

Ik ben nu vooral benieuwd naar wat jouw resultaten waren/zijn van jouw Facebook advertenties. Kosten jouw advertenties alleen maar geld? Of leveren ze je ook nog wat op? Reageer hieronder.

Plaats een reactie