Heb jij een USP? (Deel 1)

We zitten in een roerige tijd als ondernemers. We hebben veel concurrentie en maken ons druk of we morgen nog wel onze klant mogen bedienen. Veel piekeren en peinzen zijn zo nu en dan, bezigheden van iedere ondernemer. Is de oorzaak de crisis? Tuurlijk niet. Maar wat dan wel?

Er is voor de meeste ondernemers een hoop concurrentie. Ik heb even de tijd genomen om enkele cijfers bij Ondernemersplein.nl op te snorren. Hier een paar branchecijfers:

Branche:Concurrentie:
Auto reparatiebranche:5488
Reclame ontwerp en advies:26.723
Uitzendbureaus:6226
Beveiliging en bewaking:3821
Technisch ontwerp en advies:38.355
Restaurants:14.068
Bedrijf en organisatie advies:99502

Staat jouw branche hierboven niet in mijn tabel? Gebruik dan deze link en bekijk hoe jouw branche ervoor staat.

 

Mijn business

De meeste ondernemers maken zich vaak druk om de concurrentie. Maar wat betekent dit eigenlijk? Waar gaan deze cijfers over? Deze cijfers zeggen op zich niet zo veel, maar je kunt er wel de juiste mind-set uit ontlenen. Hoe? Ik ga je proberen uit te leggen hoe ‘ik’ tegen deze cijfers aankijk. De branche waarin ik mij begeef als adviseur en ondernemerscoach, is bedrijf en organisatie advies: 99502. Dit lijkt voor de meeste ondernemers dus eigenlijk dat ik naast mijn bedrijf Nieuwe Doelen BV -waarin ik (startende) ondernemers begeleid naar succes met hun bedrijf en meer omzet-, 99501 concurrenten heb waar ik tegenop moet boksen. Maar daar denk ‘ik’ dus anders over. Ik gebruik deze cijfers slechts voor mijn mind-set en buig iedere concurrent om naar een kans om nieuwe klanten binnen te halen.

Als er 99501 bedrijven zijn die hetzelfde doen als ik, dan betekent dat waarschijnlijk dat er een hoop vraag naar zal zijn toch? Afgezien van het feit dat ze natuurlijk niet allemaal precies hetzelfde doen, en niet allen zullen werken met ‘exact’ dezelfde doelgroep, is er dus toch een behoorlijke vraag naar mijn diensten. Voel je de mind-set al borrelen?

Stel dat het jou als ondernemer zou lukken om van iedere concurrent, een van hun klanten te overtuigen om voor jouw diensten te kiezen. Wat dan? Dan ben je morgen binnen en woon je volgend jaar op de Bahama’s. Dit zeg ik natuurlijk even gekscherend, maar ik wil je duidelijk maken dat de cijfers van het aantal concurrenten niet direct een nadeel voor je zullen zijn. Buig ze dus om naar kansen en mogelijkheden om zo nieuwe kansen te vinden. Helaas houden ondernemers zich in deze tijd te veel bezig met cijfers, crisis, en concurrentie. Zij vergeten het plezier in het ondernemen en hebben de focus verkeerd. Althans, de focus ligt niet daar waar hij zou moeten liggen.

Maak je niet druk!
Er is concurrentie, dat klopt. Er zijn ook bedrijven die het beter doen dan jij. Klopt ook. Maar waar ligt dit dan aan? Stop met je te verschuilen achter de crisis en ga aan de slag!

Ben je er klaar voor om aan de slag te gaan met je USP? Ga dan direct naar DEEL 2.

Op naar succes!

3 gedachten over “Heb jij een USP? (Deel 1)”

    1. Dag Brenda,

      Dank voor je melding. De pagina is opgeheven op de website van de Kamer van Koophandel. Maar ik heb een goed alternatief onder de link gezet. Met andere woorden, ik heb de link inmiddels aangepast.

      Groeten,
      Maikel Latour

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan