Positioneren in 4 vragen (deel 2)

Dit artikel is het tweede deel van het artikel: Positioneren in 4 vragen. Heb je deze nog niet gelezen, begin dan eerst daar met lezen.

We vervolgen met het antwoorden van vraagtwee. De reden waarom je jouw doelgroep helpt. Jouw big why.

Vraag 2:

Omschrijf waarom je helpt (big why)

Een krachtig middel om naar je doelgroep te communiceren, is vertellen waarom je doet wat je doet. Google bijvoorbeeld wil informatie voor iedereen in de wereld beschikbaar maken. Wow! Dat is nogal een goal!

Mijn verhaal
Ik wil ondernemerschap voor iedere inwoner van de wereld mogelijk maken. Ik denk dat ondernemerschap dé oplossing is voor de meeste problemen in de wereld. Om er maar een paar te noemen:

1). werkeloosheid
2). gebrek aan innovatie
3). iedereen gaat doen wat hij geweldig vindt.

In mijn ideale wereld is iedereen ondernemer!

Op scholen gaat het wat mij betreft fout. Zij bepalen wat jij later volgens hen ‘kunt’ gaan doen. Ze beoordelen jou op basis van cijfers of een test. Een test die overigens binnen hetzelfde systeem is gecreëerd en waarop zij jou beoordelen.

Je wordt beoordeeld op wat jij volgens hen moet kunnen. Er wordt niet gemeten op wat jij goed kunt of wat je geweldig vindt om te doen.

Ze bepalen aan de hand van je cijfers welke beroepen je kunt kiezen. Ouders gaan hierin mee. Zij weten niet beter. Zij groeiden op binnen hetzelfde systeem.

Als iedereen ondernemer is, dan doet iedereen waar zijn passie ligt en wat hij goed kan. Niet wat hij volgens school zou moeten kunnen.

Bied liever een basisopleiding bestaande uit lezen, schrijven, rekenen, Engels (wereldtaal), geef les over de maatschappij en stop de rest van de tijd in het stimuleren en ontwikkelen van ieders eigen talent. Laat mensen zijn wie ze zijn.

Daar krijg je een gelukkiger wereld van. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om dit te begrijpen 😉

Zelf kon ik alleen in de bouwwereld, de metaalsector of als kok aan de slag. Ik had liever gehad dat ze mijn eigen talenten hadden ontdekt en me hadden gestimuleerd deze verder te ontwikkelen.

Dankbaar ben ik voor het feit dat ‘ik’ eigenwijs en gedreven genoeg was. Ik ging op zoek naar mijn eigen kansen en deed wat ik geweldig vond.

Nu, 15 jaar en 8 eigen ondernemingen verder, maak ik mij hard om ondernemerschap voor iedereen in de wereld mogelijk te maken.

Ik leer je op eenvoudige wijze marketingstrategieën in te zetten, zodat ook jij geld kunt verdienen met je talent.

Jij hebt je talent, ik leer je marketen en jezelf in de markt te zetten.

Zonder uit te wijden zal je begrijpen, dat dit een krachtig verhaal is om te communiceren naar de doelgroep. Mensen voelen zich connected met je verhaal. Of zij doen dat niet. So be it.

Dit is mijn ‘big why.’

Jij hebt ook een krachtige waarom. Ontdek hem. Vind hem.

Mijn ‘big why’ schreef ik ooit met tranen in mijn ogen. Het is mijn missie.

 

Vraag 3:

Omschrijf ‘waarom jij’

Omschrijf waarom jij de aangewezen persoon bent om bij aan te kloppen om het probleem of de uitdaging op te lossen. Wat maakt jou geloofwaardig? Waarom moet de klant naar jou toekomen?

Weinig ondernemers communiceren dit goed. Weet je wat veel ondernemers doen? Ze komen met een hele waslijst.
“Ik heb dit en dat diploma.”
“Ik heb die en die opleiding gedaan.”

Wat deze ondernemers vergeten is dat deze diploma’s en opleidingen voor iedereen hetzelfde zijn. Het zegt niets. Het maakt je niet anders dan de concurrent. Het maakt je niet uniek.

Communiceer je successen. Communiceer je fouten. Dit maakt je sterk, onderscheidend en geloofwaardig. Het geeft je ‘credibility,’ zoals professor Cialdini dit noemt.

Ik richtte de afgelopen 15 jaar 8 bedrijven op, in 5 verschillende branches. Mijn bedrijven zijn bijna allemaal succesvol. Maar ik faalde ook. En ik verloor ook heel veel geld. Dit maakt mij geloofwaardig.

Beantwoord deze vraag zo krachtig mogelijk. Wat maakt jou de aangewezen persoon? Waarom jij? Waarom weet jij wat je doet? Toon je ervaring, kennis en trackrecord. Niemand is geïnteresseerd in een diploma. Bewijs wat je kunt en hebt gedaan. Dit maakt je uniek.

Niemand heeft namelijk hetzelfde trackrecord als jij!

 

Vraag 4:

Omschrijf je doel (stip aan de horizon)

Omschrijf waar je naartoe wilt. Welke doel heb jij jezelf gesteld? Mijn doel werd min of meer al duidelijk bij de eerste vraag: ik wil iedereen in de wereld ondernemer maken en laten werken vanuit zijn of haar eigen talenten.

Als je een doel bepaalt, dan geeft dit richting. Zonder doel, geen koers. Toch? Omschrijf wat jouw doel is. Wil je de wereld veranderen? Vertel dat. Is je doel niet zo groot? Ook prima. Maar communiceer waar je naartoe gaat.

Ook hiermee bouw je een connectie met je doelgroep. Mensen voelen zich onderdeel van je doel. Jouw wereld.

 

Verwoord de antwoorden zo uitgebreid mogelijk en communiceer het op je website in tekst of video.

Vind jij dit artikel waardevol? Wat is jouw inzicht na het lezen van dit artikel? Reageer alsjeblieft hieronder. Ik ben benieuwd naar je reactie!

20 gedachten over “Positioneren in 4 vragen (deel 2)”

  1. Ik ben fan van je artikelen! Duidelijk, helder en veel goede tips. Als startend ondernemer (beter laat dan nooit heb ik eindelijk ontdekt waar mijn passie ligt. .. ondernemen!) word ik er door geïnspireerd en ga zeker veel toepassen. Dank je wel!

  2. Hi Maikel,

    Leuk artikel en duidelijke tips met goede beschrijving. Ik heb sommige dingen al goed voor ogen, maar zie ook dat ik nog wat werk te doen heb :-).
    Thanks!

  3. Hallo Maikel,
    Ja zo ga ik het doen ! Aan deze tips heb ik echt wat. Pff grote stap maar ik weet het zeker, ik weet waar ik goed in ben….Nu moet de doelgroep het nog gaan ontdekken.
    m.v.g. Debbie

  4. Dank je wel voor je duidelijke uitleg. Het geeft me inspiratie om weer op een andere manier naar mezelf en mijn bedrijf te kijken. (en stof om over na te denken)
    Tevens een goede les bij het opvoeden 😉 Ik ben het zo eens met het feit dat kinderen meer hun talenten moeten mogen ontdekken!

  5. ik ben als zzp’er ondernemer en specialist. Het zoeken naar klanten ligt heel lastig voor mij. Ik vind dat bedelen, ik weet dat het niet waar is maar dat zit zo diep in mij, het houdt me op, ik moet daar vanaf. Ik denk met een degelijke coaching moet dat lukken. Ik heb voor mijn persoonlijke ontwikkeling de assertiviteit en sociale vaardigheid cursus gevolgd. Binnenkort volg ik de vervolgcursus leiding geven.
    ik gebruik wel de technieken in deze artikels, vooral vraag 3 en 4.
    bedankt daarvoor

  6. Hé Makker,
    Dank voor de duidelijke vragen in het artikel. Sommige aanbevelingen die ik al, andere zijn weer even een duw in de rug cq leer momentje.
    Ik ga aan de slag ermee en wacht je volgende af.
    Groeten Olaf

  7. Hallo Maikel,

    Ik leer beetje bij beetje iets meer over internet marketing en alles wat daarmee te maken heeft.
    Het nuttigst zijn echter jouw lessen die ik nauwgezet volg en probeer te begrijpen, wat vreemd genoeg redelijk lukt!
    Ik ben zo’n ouderwetse 50 plusser die probeert te doorgronden hoe een webshop succesvol kan worden en dat valt niet mee.

    1. Super veel dankjewel Gerard. Altijd mooi om dit soort berichten te ontvangen. Daar doen we het voor!!

      Heel veel succes. En bij vragen weet je me te vinden. 😉

      Groeten,
      Maikel Latour

  8. Wauh, wat fantastisch omschreven. Zo duidelijk heb ik hey niet vaak gelezen. Eindelijk zie ik hoe ik mijn doel duidelijk kan maken. Wat te doen met mijn passie ,zonder een universitaire titel.
    Dank hiervoor.
    Nu ga.ik allereerst deze vier vragen voor mijzelf beantwoorden . Waarschijnlijk ook met tranen in míjn ogen.
    Want bij hey leze van je artikel kwam mijn doel super duidelijk in míj opborrelen.
    Dank hiervoor en veel succes.
    Hartelijke groet,
    Zwaan

  9. Dank je voor je tekst, dat met tranen in de ogen, spreekt voor jou en heb ik inderdaad ook, passie voor wat we doen.

    Mijn concurrentie doet het vooral onder de prijs die nodig is om het winstgevend te doen en dat zijn ze dan ook niet. Maar ze hebben me online een markt aandeel opgebouwd. Alleen snappen ze nog niet dat ze de markt verzieken en geen vaste klanten opbouwen. En ze hun hun marktaandeel kwijt zullen zijn als de prijzen winst gevend moeten worden.

    Beetje zoals alle klussers en beuners vroeger al hun klanten kwijtraakten als ze voor zichzelf begonnen en dus premies en btw begonnen af te dragen……. wat hun prijs gelijk maakte aan iedereen die een bedrijf heeft.

    Ik heb mijn kosten nu zo laag dat ik weer meekan…. dat was een aardige slag, waar ik mijn fantasie en opleiding hard bij nodig heb gehad. Ik durf te concluderen dat ik het ga redden met mijn fysieke winkel en webwinkel. Maar ik durf ook te zeggen dat er bedrijven zijn met miljoenen omzet die nooit winstgevend kunnen zijn.

    Het is veel gemakkelijker winst maken met weinig omzet dan met heel veel…..
    Dank je voor al je adviezen.
    Loes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *