Eerste 20 stappen om aan je online brand te werken

De vorige generatie bouwde met behulp van dure kranten, magazines, radio- en televisiekanalen hun merk op. Reclamespots en advertenties kosten een vermogen. Geld dat de meeste startende ondernemers helaas niet tot hun beschikking hebben.

Maar gelukkig hebben we vandaag de dag methodes en kanalen tot onze beschikking die, mits juist geïmplementeerd, hetzelfde bereik hebben. Zelfs ver daarbuiten!

Online branding

Natuurlijk zijn er van die eidooiers die nog steeds niet geloven in het nut en de mogelijkheden van social media & content marketing.

Denken deze mensen nu echt dat KLM miljoenen investeert in social media en content marketing als het geen nut zou hebben?

En natuurlijk niet te vergeten: Coca Cola, Samsung Mobile en Starbucks, om er nog maar een paar te noemen.

Wees verstandig. Doe er je voordeel mee. Start met bloggen. Je verspreidt je content in diverse LinkedIn groepen en op social media, daar waar jouw doelgroep zich bevindt.

Het is de ideale manier om jouw kennis en expertise te tonen aan je doelgroep. En natuurlijk niet te vergeten de positie van jouw website in de zoekresultaten van Google.

De 20 stappen

Stap 1
Zorg dat je erachter komt wat jouw werkelijke passie is. Dit is misschien wel het moeilijkste van allemaal.

Stap 2
Voordat je jouw blog wilt gaan lanceren, moet je er eerst voor zorgen dat je minimaal 25 onderwerpen hebt waarover je wilt gaan vertellen.


Stap 3
Stel jezelf de volgende vraag: ‘Ben ik zo ontzettend gepassioneerd over het onderwerp, dat ik vijf dagen in de week om 04:00 uur de wekker kan zetten om ermee bezig te zijn? Kan ik uren over het onderwerp praten en kan ik dat beter dan wie dan ook?’


Stap 4
Geef je weblog een alleszeggende titel als: De plaats voor je outdoor sporttips. Lees hier alles over…. Of: Lees hier alles over de laatste trends op het gebied van…


Stap 5
Heb je een catchy titel voor je weblog? Of ga je liever onder je eigen naam en op persoonlijke titel aan de slag? Claim en registreer je domeinnaam.


Stap 6
Huur een webhosting account voor je nieuwe weblog op een snelle en stabiele server en installeer WordPress hierop. Een redelijk webhosting account heb je al vanaf 2 euro per maand. Je kunt het opzetten van een hosting account ook laten doen, mocht dit te technisch zijn.


Stap 7
Laat door een specialist een slimme website/marketingmachine bouwen met een volledig geïntegreerde weblog. Ga hiervoor niet naar zomaar een webdesigner. Ga naar een specialist.


Stap 8
Kies het medium dat je wilt gaan gebruiken. Uiteraard is dit afhankelijk van jouw persoonlijke kwaliteiten en voorkeur. Kun jij jouw kennis goed overdragen in video’s? Of ben jij beter in schrijven? Laat daar je keuze van afhangen.


Stap 9
Maak het delen van je content gemakkelijk. Zorg dat je content pagina’s minimaal de share buttons voor Facebook, LinkedIn en Twitter bevatten. Ga je met video aan de slag, dan is het slim om ook Pinterest en Instagram hieraan toe te voegen.

Er zijn tal van gratis plug-ins beschikbaar die dit mogelijk maken. Een goed voorbeeld is Share Buttons.

Stap 10
Creëer een professioneel uitziende Facebook fanpagina met een mooie maar ook ‘slimme’ omslagfoto.

Met een ‘slimme’ omslagfoto bedoel ik zoals op mijn fanpage is te zien. Zorg altijd voor een call to action! Zonder een call to action is het een nutteloos plaatje. Het ziet er misschien gezellig uit, maar meer dan dát is het dan ook niet.


Stap 11
Plaats je content altijd op je weblog. Of je nu schrijft of video’s publiceert, het moet altijd op je weblog staan. Heb je nieuwe content op je weblog geplaatst? Zorg dat je het direct verspreidt op Facebook, Twitter en LinkedIn.


Stap 12
Zorg dat je met regelmaat je content deelt en verspreidt. Maak niet de fout die ik ooit maakte. Ik dacht: ‘Ik ga eens switchen naar een andere dag van de week, want dat komt me nu even beter uit.’ Normaliter postte ik op woensdagochtend om 10:00 uur nieuwe content.


Maar tussen 11:00 en 12:00 uur stroomde mijn mailbox over met e-mails van mensen die zich afvroegen waar mijn nieuwe post bleef. Zo zie je maar. Door een vast patroon creëer je een verwachting bij je achterban. Dat had ik destijds nog niet voorzien.


Stap 13
Reageer op blogs en posts van anderen in jouw niche. Deel je kennis en expertise. Hierdoor klikken mensen graag door naar jouw weblog. En juist daar begint de business!


Stap 14
Zorg dat je door middel van zoekopdrachten op Twitter zoveel mogelijk mensen vindt, die praten over jouw onderwerp en niche. Beantwoord hun vragen en ga ze volgen. Doe dit dagelijks. Hiermee bouw je aan een Twitter achterban.


Stap 15
Ga de volgers van jouw concurrenten volgen op Twitter. Uit onderzoek is gebleken dat circa 60% van de personen die jij volgt, jou ook terug gaan volgen. Voortaan zien deze mensen jouw posts en berichten lansgkomen.


Stap 16
Reageer op zoveel mogelijk Facebook fanpagina’s en groepen (van anderen), waarvan jij weet dat daar jouw doelgroep zich bevindt.

Reageer op berichten van collega’s of concurrenten, en deel je kennis met de potentiële klanten of geïnteresseerden aldaar.


Stap 17
Herhaal stap 14 t/m 16 iedere dag.


Stap 18
Maak slim gebruik van de Blog Search tool van Google om blogs van anderen in jouw niche te vinden. Hierdoor weet je al snel waar je moet reageren en je kennis kunt delen. Je vindt de Google Blog Search hier.


Stap 19
Monitor je merk met tools als Tweetdeck en Google Alert. Zo kun je zien wat er over jouw merk wordt geschreven, en kun je de mensen bedanken die jouw content delen en verspreiden.


Stap 20
Gebruik tools en plug-ins die het efficiënt en gemakkelijk maken om jouw content geautomatiseerd te delen en te verspreiden. Ad-hoc social media gebruik is stupide. Als het goed is heb je wel wat beters te doen.

“I can’t learn a donkey to fly. I can only tell how birds do it.” (Maikel Latour)

2 gedachten over “Eerste 20 stappen om aan je online brand te werken”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan