Wat veel ondernemers niet doen maar wel zouden moeten doen!

Ik begin dit artikel direct met een vraag. Een vraag die iedere ondernemer zichzelf zou moeten stellen. De vraag? Daar komt ie: Neem ik mijzelf en mijn bedrijf wel serieus genoeg? Velen zullen deze vraag met een volmondig JA beantwoorden. Maar is het ook echt waar?

Er zijn een heleboel voorbeelden te noemen, maar ik pik er even een uit die mij het meest opvalt. Te beginnen met het visitekaartje. Geef jij jouw visitekaartje zomaar aan iedereen? Je kent het wel.

Je komt op een netwerkborrel, je spreekt veel mensen en geeft altijd je kaartje weg. Heel goed. Maar is deze persoon ook echt een interessant persoon? Is het een prospect? Kent hij of zij iemand die jou nodig heeft en brengt jullie bij elkaar? Ik denk daar namelijk heel anders over.

Wat ik je nu ga vertellen klinkt heel erg arrogant. Maar dat is het totaal niet. Je bent selectief omdat je staat voor je zaak! Nou daar komt ie: Ik geef niet zomaar mijn visitekaartje aan iedereen.

Mijn kaartje moet je verdienen! Ik hoor je denken: “Wat een arrogante bal is die Maikel Latour!”. Vind ik niet. Ik zal je uitleggen waarom ik er zo over denk.

Hoe ik er tegenaan kijk

Ontzettend veel ondernemers gaan netwerken om hun eigen verhaal te spuien en visitekaartjes te verzamelen. Deze visitekaartjes verdwijnen in een lade of op de stapel kaartjes in de hoek op het bureau.

Wat is het nut van het door jou weggegeven kaartje nu? Ik hoor ze heel vaak hoor: “Je weet nooit waar het goed voor is”. of “Je weet maar nooit”. Je weet maar nooit? Geef jij daarom jouw kaartje weg? Voor een je weet maar nooitje? Vertel mij nu eens hoevaak jij op die manier opdrachten hebt binnengekregen.

Tuurlijk, er zit wel eens wat tussen. Maar kom je hierdoor om in de kwalitatieve leads? Ik weet het antwoord al. Ben jij door jouw manier van netwerken onderscheidend? Ook hier weet ik het antwoord al op.

Velen verzamelen slechts visitekaartjes om er maar zoveel mogelijk van te hebben. Of nog erger, je wordt ongevraagd op een maillijst aangemeld. (zonder opt-in) Doe niet mee aan dit soort onzin!

Ik heb het al vaker gezegd. Bij netwerken gaat het om het toevoegen van waarde binnen je netwerk. Wees trots op je visitekaartje en je bedrijf. Je neemt je bedrijf toch serieus? Straal het dan ook uit en stel eisen aan jezelf en je doelgroep.

Een trofee

Op dit moment wordt er nog hard gewerkt aan mijn nieuwe visitekaartje. Mijn nieuwe visitekaartje kost bijna 4 euro per stuk. Denk je dat ik mijn kaartje zomaar aan iedereen geef? Mijn kaartje representeert mijn bedrijf! Mijn trots! Je geeft je kind toch ook niet aan iedereen mee?

Als iemand mijn visitekaartje krijgt dan zie ik dat als een trofee voor hem of haar. Zij komen met een goed verhaal, zij hebben mijn interesse gewekt en hebben mijn vertrouwen gewonnen. Ook zijn zij geïnteresseerd in mijn verhaal.

Iemand die mijn kaartje verdiend, geef ik een geweldig visitekaartje dat bij mij past en iets over mij zegt. Het is niet zomaar een visitekaartje. Het is een kwalitatief hoogstaand kaartje wat iets zegt over de kwaliteit van mijn business en dienstverlening.

Achterop een QR code die jou na het scannen toegang verschaft tot een VIP-toegang binnen mijn website. Een plek waar ik nog meer waarde deel dan op mijn weblog. Hij of zij verdiend mijn kaartje. Nogmaals, het is een trofee die je moet verdienen. Heb je hem? Dan doe ik alles voor je!

Alleen hij of zij die het kaartje verdiend verdienen daarmee mijn 100% energie. Netwerken is niet alleen het netwerken op een event of netwerkborrel. Dit is slechts een kennismaking. Het gaat daarbuiten verder.

Ik verbind mensen met elkaar en speel mogelijk leads toe als ik die tegenkom. Ik adviseer hier en daar belangeloos en probeer iemand te helpen waar nodig, zonder er iets voor terug te verwachten. Ook dit valt binnen mijn theorie onder netwerken.

Daar gaan we weer: geef, deel en voeg waarde toe. Pas dan bouw je aan een stevig netwerk!

Vind jij het nu nog zo arrogant? Ik denk van niet.

Maak het ongebruikelijk

Als jij aan iedereen je kaartje geeft dan is dat standaard. Dat doet namelijk iedereen. Ik creëer juist iets speciaals erom heen. Dat maakt je onderscheidend, mysterieus en bijzonder.

Althans, dat is wat ‘ik’ terugkrijg van de mensen die ik ontmoet. Ik schrijf dit artikel echt niet om op mijn eigen hoorn te blazen. Ik probeer je slechts aan te sporen om goed na te denken over alle facetten binnen jouw strategie.

In deel twee van dit artikel ga ik binnenkort verder op de vraag hoe je om kunt gaan met de visitekaartjes van een ander. Hier kom ik later dus op terug.

Wees trots en laat zien dat je serieus bent. Anderen zullen je snel volgen.

Onthoud het sleutelwoord dat centraal moet staan binnen alle facetten van jouw bedrijf:

WAARDE!

 
Op naar succes!

5 gedachten over “Wat veel ondernemers niet doen maar wel zouden moeten doen!”

  1. Hoi Maikel,

    Allereerst een compliment voor je vlotte schrijfstijl, je woorden lezen lekker weg!
    Ik ben op je site terechtgekomen en ben met veel plezier aan het lezen geslagen. Je artikel is erg leerzaam doordat het ook voor mij als startende ondernemer stof tot nadenken is. Nu ik mijn schoonheidssalon aan het opbouwen ben merk ik dat veel van deze afwegingen aan het licht gesteld worden.

    Mvg,
    Marit tromp

    1. Dag Marit,

      Dank voor je reactie en enthousiasme.

      Ik hoop dat je er wat mee kunt. En mocht je vragen hebben, dan weet je met te vinden.

      Groeten,
      Maikel Latour

  2. Hoi Maikel,
    Mooi stuk om te lezen. Ook ik geef niet zomaar aan iedereen mijn kaartje, dat komt omdat ik van mijn kaartje iets speciaals heb laten maken. Er zitten heerlijke verfrissende pepermuntjes in net zo verfrissend als onze ideeën. Ons visitekaartje is dus aangepast aan ons bedrijf. Leuk idee? Ik kan je een foto sturen als je dat zou willen.

    Mvg
    Silvia Bruin
    Silvia bruin reclame-advies
    @silviabruin

  3. Hallo Maikel,

    weet je wat ik nou zo leuk vind aan jouw blogs? Je recht-voor-z’n-raap communicatie en je soms confronterende titels. En de inhoud natuurlijk, maar dat staat buiten kijf. Ik houd ervan 🙂

    Nee ik geef mijn visitekaartje niet aan iedereen, maar iedereen vraagt wel om die van mij, uit gewoonte/beleefdheid denk ik zoals je al zei. En dan voelt het raar om niet de vraag te retourneren. Dus ik kan niet wachten op je volgende blog, want ik weet nog niet hoe ik al die kaartjes om kan zetten naar mogelijke prospects.

  4. je slaat de spijker weer op zijn kop.
    Test dit maar eens bij zo’n BNI netwerk borrel.
    Door je visitekaartjes niet in het bakje te doen.

    Je zult zien dat er 2/3 personen bij je komen om te vragen wat jij ook nog maar deed.

    En vervolgens vragen om jou kaartje.

    Dan heb je eerder beet dan dat je 30 kaartjes in een bakje rond laat gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan