Website en conversie

Een van de voornaamste redenen waarom coaches, trainers, adviseurs, therapeuten en overige dienstverleners niet snel zullen groeien is omdat zij vaak geen tot weinig budget hebben en omdat zij hun online présence niet serieus nemen. Ik zie het erg vaak onder mijn cliënten, maar ook binnen mijn netwerk.

Vaak voor komend probleem

Ik hoor het erg vaak. “Ik heb weinig budget dus ik heb zelf maar even een website in elkaar gezet.” Even? denk ik dan? Ik stel vervolgens de vraag: en wat heeft de website jou inmiddels opgeleverd? Meer omzet? Meer klanten? In de meeste gevallen krijg ik een volmondige “niets” te horen. Eigenlijk ook niet vreemd.

Een website bouwen is een vak. Laat ik voorop stellen dat ik er een groot voorstander van ben dat je als startende ondernemer in het begin zoveel mogelijk zelf zou moeten proberen. Alles is leerstof en kennis. Dit helpt je straks om bepaalde zaken beter te sturen en te begrijpen zodra je het uit handen gaat geven.

Maar blijf niet eindeloos doorklooien met alles wat je niet leuk vindt, interessant vindt of wat gewoon niet lukt. Ik zie het vaak om mij heen gebeuren.

Ze blijven het net zo lang proberen totdat zij hun hoofd financieel gezien niet meer boven water kunnen houden, de tent op de fles gaat en de enige optie nog is om een baan te gaan zoeken en hun bedrijf uit te schrijven.

Heb je dan bereikt wat je voor ogen had? Je weet inmiddels wel hoe ik hier over denk. Doe alleen dat wat je leuk vindt of waar je goed in bent. Alleen dat geeft energie en houd je oneindig vol. Al het andere moet je zoveel mogelijk uitbesteden aan mensen met ieders eigen specialisme.

Mocht jij denken dat ik altijd alles zelf doe, dan heb je het mis. Ook ik schakel regelmatig specialisten in om bepaalde zaken te verbeteren of te monitoren. Zonder investeren, geen groei zoals ik je al vaker heb verteld.

De boodschap is denk ik wel duidelijk. Laat je website bouwen door een specialist en niet door een hobbyist! Denk overigens niet dat iedereen die zich uitgeeft als webbouwer jou een goede website zal leveren. Ik noem ze altijd commerciële thuisknippers. Kapperszaken hebben last van de thuisknippers. Specialistische webbouwers hebben last van de thuisbouwers.

Laat ik over een ding heel duidelijk zijn. Een website moet er niet alleen leuk uitzien. Dus schei uit met “bla bla bla het is mijn visitekaartje en bla bla bla het is mijn uitgebreide online folder. Jouw website moet een duidelijk doel hebben. Juist daar begint het.

Vraag jezelf nu eens af wat het doel is van jouw huidige website. Heb je hier ooit echt goed over nagedacht? Ik weet het antwoord al.

Je hebt een website laten bouwen omdat je als ondernemer een website nodig hebt. Althans, dat laatste wordt gezegd. Maar zoals ik in mijn gratis e-book: ‘De website als sales machine‘ probeer duidelijk te maken, je hebt niet zomaar een website nodig. Je hebt een marketing machine nodig!

Een website moet de bezoeker triggeren om klant te worden, de bezoeker motiveren zijn of haar gegevens achter te laten zodat je ze aan je bedrijf kunt binden en in een later stadium je diensten of producten kunt verkopen, of ze moeten informatie bij je aanvragen wat jou een persoonlijk contactmoment oplevert.

Je website is geen visitekaartje. Het is ook geen online reclamefolder. Wellicht op dit moment nog wel maar jouw website moet converteren en je business ondersteunen. Met andere woorden, het moet je omzet gaan brengen. Simpel as that!

Ik kan je vertellen dat soms de lelijkste websites het beste converteren. Uiteraard ben ik van mening dat een website er netjes, verzorgd en professioneel uit moet zien. Maar vaak ontbreekt het aan gebruiksgemak en een duidelijk doel op de website. En dat laatste is waar het vaak mis gaat.

Creëer een online sales funnel op je website en leid mensen langs jouw gebaande weg waar jij de bezoeker de informatie verschaft dat ze nodig hebben, waar zij hun informatie achterlaten in ruil voor een geweldige incentive (opt-in), en verwijder alle drempels en obstakels zodat de bezoeker gemakkelijk jouw doel bereikt.

Plaats dus op iedere pagina een duidelijk call 2 action button. Een pagina met informatie en zonder een duidelijk knop naar een vervolgpagina, is een dode pagina. Maak veelvuldig gebruik van call 2 action buttons – dit is een grote duidelijke knop wat uitnodigt om op te klikken.

Waaruit bestaat een goed converterende website minimaal?

  • Een strak en overzichtelijk design
  • De website moet gemakkelijk navigeren
  • Het doel op iedere pagina moet duidelijk zijn (call 2 action)
  • De website moet geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines en ranken op plaats een, twee of drie in Google (op jouw belangrijkste zoekwoord)
  • De website moet gebruiksvriendelijk zijn (easy to use)
  • De teksten moeten wervend zijn en triggeren
  •  
    Een sterk converterende website is een samenspel tussen design, uitstraling en conversie. Voldoet jouw website niet aan deze kwalificaties en denk jij het niet zelf te kunnen? Je weet net als velen het contactformulier op mijn website wel te vinden.

    In deel twee van dit artikel geef ik je volgende week een aantal praktische tips die je meteen kunt implementeren.

    Mocht je mijn e-book ‘De website als sales machine‘ nog niet hebben gedownload dan zou ik dat niet vergeten te doen als ik jou was. Het maakt het wat meer inzichtelijk voor je. Oja, en het is gratis!

    Op naar succes!

    3 gedachten over “Website en conversie”

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    * Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

    *

    Akkoord & doorgaan