Facebook en Google

Behalve de standaard vindbaarheid van je website door search engine optimalisation, is ook Facebook tegenwoordig een interessante tool om je SEO een boost te geven. Zolang jij wekelijks zorg draagt voor een frisse update op je fanpage, dan kan Facebook je zo ineens een halve tot hele pagina in de ranks van Google schelen. Het proberen waard toch?

Aan de slag

Zorg er voor dat je fanpage een eigen url heeft. Dit kun je instellen onder de ‘Instellingen’ op Facebook. Hierdoor ben je ook met je ‘fanpage’ in Google terug te vinden. Hoe meer bezoekers en likes op je fanpage, hoe beter de resultaten straks in Google.

Tip 1). Kies een naam met keyword
Zorg er voor dat je een keyword m.b.t. jouw dienst of product als naam gebruikt voor je Facebook fanpage. Kies je zoekterm echter wel verstandig. De zoekterm kan je een mooi plaatsje in Google opleveren. Helaas kun je je naam/url niet meer wijzigen. Ik registreerde destijds een naam waar ik achteraf liever een keyword had gebruikt. Zie resultaat: http://www.facebook.com/maikellatour.nl

Tip 2). Keywords in je fanpage info
Gebruik jouw keywords in de Algemene gegevens op je fanpage
Plaats de voor jouw business relevante keywords in de Algemene Gegevens van je fanpage. Geef de relevante informatie en doorzeef de vensters met jouw keywords:

• Bedrijfsprofiel
  • Over
  • Beschrijving
    Tip 3). Links op je timeline/prikbord
    Post regelmatig links naar je website of andere relevante websites op je prikbord. Je krijgt vaak niet zomaar een like op je bericht of update, als je er slechts en alleen een link naar je website plaatst. Maar heb jij een blog? Plaatst op je fanpage een link naar je nieuwe artikelen. Dit kun je natuurlijk ook doen met een link naar je website. Ook kun je af en toe een mooie of grappige branche gerelateerde afbeelding plaatsen. Als bijschrift bij de afbeelding plaatst je dan natuurlijk nog wel even een link naar je website of weblog. Voor iedere like op je afbeelding, krijg je dus ook meteen een like op de link naar je website of blog.

Tip 4). Zorg voor likes
    Zorg ten alle tijde dat je likes op je fanpage krijgt. Dit kun ook doen door een WordPress plugin te installeren met de naam: ‘Facebook Lightbox’. Zo kan iedere bezoeker van je website of weblog meteen een like achterlaten. Handig toch?

Heb jij nog adviezen om een Facebook fanpage voor het SEO karretje te spannen? Deel het met mijn community!

2 gedachten over “Facebook en Google”

1. Dag Ad,

Voor zover bij mij bekent, is het niet nodig om hashtacks voor je keywords te plaatsen. Mocht iemand van mening zijn dat dit wel het geval moet zijn, reageer a.u.b. dan hieronder op de vraag van Ad de Beer.

Op naar succes!

Met vriendelijke groet,