7 ideeën voor een klantmagneet

Met de kennis in ons achterhoofd dat minder dan 5% van de bezoekers van een website direct overgaan tot het doen van een aankoop, is het handig als we onze marketing zo hebben ingericht, dat we bezoekers voor lange tijd bij ons kunnen houden.

Waarom? Simpel.

Ze kopen niet meteen. Dus zal je hen net zo lang aan je moeten binden, totdat ze bereid zijn om wél van je te kopen. It’s as simple as that!

Hoe doe je dat? E-mailmarketing is een geweldig middel om hiervoor in te zetten.

Je hoort het niet voor het eerst. Dat weet ik zeker. Maar tot nu toe is 70% van de ondernemers in Nederland nog te eigenwijs en wacht liever tot het te laat is en ze hun tent kunnen sluiten.

En mocht dat laatste niet het geval zijn, dan lopen ze op z’n minst bakken met omzet mis.

Duizenden ondernemers die ik de afgelopen jaren heb mogen helpen met hun business zeggen inmiddels hetzelfde.

Hier enkele uitspraken van cliënten, die e-mailmarketing inmiddels als ruggengraat van hun onderneming hebben gesteld:

“Was ik maar eerder begonnen.”

“Ik heb een boel geld laten liggen. Mogelijk is dat naar de concurrent gegaan.”

Het is dus verstandig om vandaag nog met e-mailmarketing aan de slag te gaan.

Het begint bij je website. Je website, ook wel marketingmachine genoemd, moet volledig zijn ingericht op het binnenhengelen van e-mailadressen.

Jaren geleden was dat nog anders. Maar vandaag de dag krijg je echt niet zomaar meer een e-mailadres van iemand.

Om een e-mailadres te verkrijgen moet je tegenwoordig eerst iets weggeven.

Je moet dus een ruilmiddel hebben. Een ‘incentive’ zoals dat heet. Het wordt ook wel ‘klantmagneet‘ genoemd.

Deze heeft als doel de bezoeker van je website of landingspagina enthousiast te maken over iets wat jij gratis weggeeft. Zó enthousiast dat hij of zij bereid is een e-mailadres in te vullen om hem te ontvangen.

Ik ga je een aantal ideeën geven van ruilmiddelen die je kunt gebruiken binnen jouw marketingstrategie.

Voorbeelden voor klantmagneet

1). How-to-instructievideo
Mensen zijn gek op how-to-materiaal. Als jij je doelgroep bijvoorbeeld in een blog kunt uitleggen wat ze moeten doen en waarom, dan is het interessant om onderaan een blog te kunnen aanmelden voor bijvoorbeeld een how-to-video, waarin jij uitlegt HOE je het moet doen of implementeren. Dit soort video’s zijn erg populair en doen het dan ook goed als incentive.

 

2). E-book, afgezaagd?
Het klinkt afgezaagd, een E-book. Of niet soms? Daar ben ik het (deels) mee eens. Dit komt, doordat er overal maar wordt geadviseerd om een E-book te maken. Het gemiddelde op internet aangeboden E-book heeft vandaag de dag het niveau van een bakvis. Een kwalitatief E-book heeft een strakke en verzorgde afbeelding en is inhoudelijk een interessant boek, daar het een probleem van de doelgroep oplost of hem op z’n minst verder helpt.

 

3). Mini-training of e-course
Als je de doelgroep iets wilt leren, is het wellicht interessant om het in de vorm van een kort trainingsprogramma te gieten. Het is onderzocht dat iemand zich sneller aanmeldt voor een gratis training dan voor een gratis E-book.

 

4). Blog als audio opnemen
Het kan interessant zijn om je best scorende blogs met een microfoon op je computer op te nemen en dit als download beschikbaar te stellen onderaan je blog. Uiteraard is hij beschikbaar, nadat de lezer zich heeft aangemeld. Er zijn mensen die het prettig vinden om blogs te luisteren in de auto of in bed. Tevens doet niet iedereen dit. Wellicht val je hiermee weer op bij je doelgroep, omdat je deze extra service biedt.

 

5). Podcast opnemen
Neem wekelijks of maandelijks een sterke podcast op, waarin je inhoudelijk ingaat op een probleem van je doelgroep. Of tips geeft. Heb je geen inspiratie? Lees dan voor uit je beste blogs en publiceer dát als podcast. Bij podcasts geldt hetzelfde als bij bloggen: doe het met een vaste frequentie of regelmaat. Hiermee creëer je een verwachting bij je luisteraars en op den duur een verlangen.

 

6). Video’s met korte tip
Geef je op video korte tips af en toe en plaats je deze op YouTube? Mooi. Heel verstandig. Je kunt het audiodeel van de video scheiden en dit als podcast beschikbaar stellen.

 

7). Kortingen
Heb je een webshop of fysieke winkel? Dan is het niet altijd gemakkelijk om mensen op je mailinglijst te krijgen. In dat geval is het slim om bezoekers zich in te laten schrijven voor bijvoorbeeld 20% korting of extra gratis garantie op het product.

 

BONUS). Je boek als audio
Heb je ooit een boek geschreven? Neem een interessant hoofdstuk uit je boek, spreek deze in (lees voor) met microfoon en maak het als download beschikbaar of publiceer het als podcast.
Wat vind je van dit blog? Welke incentive of klantmagneet ga jij uitproberen? Of heb jij nog aanvullende ideeën? Reageer hieronder. Laten we elkaar helpen.

1 gedachte over “7 ideeën voor een klantmagneet”

Plaats een reactie