Marketingmachine in 4 stappen

Weinig ondernemers weten dat ze onnodig hard werken binnen hun onderneming. Ze luisteren naar iedereen. En dan gaat het fout.

Jij denkt nu waarschijnlijk: Waar heeft hij het over? Dat zal ik je precies vertellen. Jij bent goed in jouw vak. Daar twijfel ik echt niet aan.

Maar als je als kleine ondernemer vandaag de dag geld wilt verdienen, moet je ervoor zorgen dat je zichtbaar bent voor de klant.

Maar dat is nog niet alles. De concurrentie is moordend en de oude marketing werkt niet meer. Je weet wel: het speurdertje of een kleine advertentie in het lokale dagblad.

Als je al een tijdje bezig bent met je bedrijf en je merkt dat het allemaal nog niet helemaal lekker loopt, word je onrustig. Je moet de rekeningen kunnen betalen aan het eind van de maand.

Je gaat flink surfen op het internet en downloadt wat E-books van vaak zelfbenoemde goeroe’s, je bezoekt een training hier en daar en loopt wat netwerkborrels af. Je wordt doodgegooid met gratis webinars. Dus ook daar meld je je dan maar voor aan.

Je wordt ermee doodgegooid tegenwoordig: Ga bloggen! Zorg voor content! Word vindbaar! Word zichtbaar! Ga twitteren! Creëer een facebookpagina!

Moet ik nog even doorgaan? Goed, dan doe ik dat ;-).

Ga pinteresten! Maak een professioneel LinkedIn-profiel! Oké, ik houd erover op. Ga instagrammen! Sorry die floepte er nog even uit.

Nu ga ik iets zeggen wat je wellicht helemaal niet leuk vindt: ‘Ze hebben gelijk, maar niet helemaal.’

Onzin?

Ze vertellen echt niet alleen maar onzin. Echt niet.

Maar het probleem is dat de gemiddelde ondernemer gaat shoppen. Niet in de winkel maar in de overvloed aan informatie, tips en adviezen die hij krijgt. Hij doet een beetje van dit, een beetje van dat.

Hij probeert een weekje dit, daarna een maandje dat. Natuurlijk werkt het niet zo.

Je hebt wel wat beters te doen dan rondhangen op Facebook, het versturen van tweets en het voeren van gesprekken in LinkedIn-groepen.

Als je van alles een beetje gaat doen, gaat het je van alles niets opleveren. Maar helaas hebben maar weinig ondernemers dit door.

Laat ik eens wat duidelijkheid verschaffen. Ik ga je vertellen over de marketingmachine.

De marketingmachine

Online marketing is een systeem. Een geoliede machine. Vandaar de term marketingmachine.

Als we het woord ‘machine’ opzoeken op Wikipedia dan wordt hij als volgt omschreven: “Machines worden gebruikt als technisch middel om mechanische arbeid te verrichten.” Dat is precies wat ook de marketingmachine voor je bedrijf doet.

Marketing is het geheel aan maatregelen dat je als ondernemer treft om jezelf te positioneren als merk, te communiceren naar je klant, welke producten je in de markt zet en de manier waarop.

Dus als we het hebben over een marketingmachine, dan zal deze machine, gedeeltelijk of volledig, bepaalde marketinginspanningen uit handen nemen. Oftewel, automatiseren.

Wil je weten waarom ieder bedrijf een marketingmachine zou moeten hebben? Omdat die ervoor zorgt dat je in deze nieuwe tijd wél zichtbaar bent, je producten verkoopt, geld verdient en dus de rekeningen kunt betalen.

Als je een kleine ondernemer bent, zal een marketingmachine uitkomst bieden.

Want…

Wat je niet wilt als ondernemer:

    • dat je iedere dag verplicht uren handmatig moet doorbrengen op sociale media om de doelgroep te voorzien van gratis content en informatie,
    • dat je iedere dag de pet van verkoper op moet zetten en vragen aan je doelgroep of ze alsjeblieft klant van je willen worden,
    • dat je iedere dag veel tijd kwijt bent aan het vinden én produceren van content voor ieder marketingkanaal apart,
    • dat je dus iedere dag handmatig berichten schrijven en plaatsen moet op Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn.

Wat je wél wilt als ondernemer:

    • dat je berichten op de automatische piloot worden geplaatst op tijden dat je het grootste bereik hebt en je doelgroep online is,
    • dat je berichten de bezoeker altijd naar je website trekt en automatisch in je e-mailmarketingfunnel terecht komt,
    • dat je marketingmachine de klant op het juiste moment en geautomatiseerd jouw dienst of product verkoopt,
    • dat je marketing bijna volledig op de automatische piloot draait en jij je kunt bezighouden met je vak,
    • dat je berichten van tevoren kunt inplannen voor de komende weken en maanden.

Er is één ding waar je echt niet onderuit komt: content! Tegenwoordig hebben we allemaal hele mooie termen. ‘Contentmarketing’ bijvoorbeeld.

Het klinkt heel interessant. Maar het betekent niet heel veel meer dan het delen van informatie of kennis  die je doelgroep interessant vindt, waardoor ze bij je blijven (leadnurturing). En of dat nu in tekst is, audio of video, het is en blijft content.

In 4 stappen

Stap 1

Schrijf eens per maand blog. Dit blog vormt de basis van je online marketing. Ben je niet zo’n held in het schrijven en gaat het opnemen van een video je beter af?
Maak dan video over je expertise en plaats deze op YouTube. Schrijf de transcriptie uit en plaats deze als blog op je website. Zo sla je meteen 2 vliegen in 1 klap.

 

Stap 2

Kopieer tips, adviezen, quotes en/of statements uit je blog en zet ze onder elkaar in een Word-document of .txt-bestand. Importeer het bestand gratis via http://www.bulkbuffer.com. Vanaf nu plaatst Buffer.com je berichten op al jouw in Buffer.com gekoppelde socialmediakanalen, op tijden waarop het gros van je volgers en vrienden online is.

 

Stap 3

Installeer de gratis plug-in genaamd ‘Evergreen’ op je WordPress website en laat hem op automatische piloot de hele dag op vaste tijden een tweet verzenden met een link naar je blog en de eerst regel uit het blog.

 

Stap 4

De laatste stap. Creëer een E-book of video met informatie die jouw doelgroep graag zou willen hebben. Bied deze aan op je website in ruil voor het e-mailadres van de bezoeker. Zet een e-mailmarketingfunnel op zoals ik je dat hier leer en je marketingmachine draait.

 

Uiteindelijk ziet een snelle schets van een marketingmachine er dan ongeveer uit als op onderstaande afbeelding.

Ik heb mij vergist. Ik zei daarstraks: “Er is 1 ding waar je echt niet onderuit komt: content!”. Maar er is nog iets. Je zult interactie en reacties krijgen op je berichten. Dat is heel positief. Mensen hechten dus waarde aan je content. Beantwoord vragen en reactie op je kanalen.

Als je het goed doet, kan je al je socialmediakanalen beheren in ca.
30 minuten per dag. Heb je geen berichten of vragen? Ga de interactie aan. Stel vragen en meng je in discussies. 30 Minuten per dag is echt wel voldoende. De rest doet namelijk je marketingmachine.

Wat vind je van dit blog? Heb je nieuwe inzichten gekregen? Ik ben heel benieuwd welke stap je gaat zetten. Reageer a.u.b. hieronder.

6 gedachten over “Marketingmachine in 4 stappen”

  1. Hoi Maikel,

    Concreet, hier kunnen we weer wat mee. Wat betreft de plug-in evergreen nog een vraag. Volgens mij is dat een verouderde plug-in die ook niet meer ondersteunt wordt. Hij is volgens mij vervangen door revive Old post.

    Ik gebruik ook Be social online. Een mooie tool om social listing toe te passen.

    Beantwoorden
  2. Ik ga hier mee aa de slag, heb nu wel een website diebgoed te vinden is maar die kan beter, net als mijn facebookpagina en Instagram.
    Heb trouwens sinds kort een pagina op de narrowcasting van twee sportclubs, hoe denk jij daarover?
    Bruikbare tips en goed om dit alles eens goed op de rit te zetten.
    Dank je wel.
    Groeten Olaf

    Beantwoorden
  3. Hoi Maikel,
    Per vandaag in ieder geval met buffer.com gaan werken.
    Een helpvolle tool om in één keer onze sociale netwerken van content te voorzien. Dank je wel voor deze waardevolle informatie.
    met vriendelijke groet

    Beantwoorden

Plaats een reactie