25 praktische tips voor meer ReTweets

Voor veel zakelijke Twitter gebruikers is het een kriem om hun tweets ge-retweet te krijgen. Een aantal van deze tips heb ik in het verleden al vaker met jullie gedeeld. Hier een meer complete lijst met tips aandachtspunten waaraan je moet denken om meer retweets te krijgen.

Maar voordat ik verder ga verzoek ik je eerst je profielfoto te vervangen met een kwalitatieve profielfoto van jezelf. Dus weg met dat logo en weg met dat standaard eitje. Mensen zien graag het gezicht achter een bedrijf. Niet een logo.

Tip 1: Zorg dat je een compleet BIO invult. Een Twitter profiel zonder ingevulde bio wordt over het algemeen echt niet serieus genomen. Hierover vertel ik je meer in het artikel: ‘12 tips om het aantal Twitter-volgers te verdubbelen‘.

Tip 2: Voeg een link toe in je twitterberichten. Maar doe dit niet in alle berichten. Dit kan worden gezien als spam. Hoe gek het ook klinkt. Want ontvolgen staat vrij.

Tip 3: Tweet zoveel mogelijk unieke en ludieke content. Houd de actualiteiten in het oog en spring hier zo nu en dan op in.

Tip 4: Gebruik een URL shortener (www-adres-verkorter) zodat jouw url’s automatisch worden verkort. Zo blijft er meer ruimte over (max 140 karakters per tweet) voor retweets. Wil je dat jouw volgers je berichten gaan retweeten, dan moet je het hun ook mogelijk maken.

Tip 5: Tweet niet in bedrijfstaal zoals: “Wij hebben deze week een aanbieding.” of “Wij zijn een bedrijf dat.” Het is jouw Twitter account. Spreek dus vanuit jezelf en houd het persoonlijk.

Tip 6: Blijf altijd inspelen op je doelgroep en verlies nooit de wens van jouw doelgroep uit het oog.

Tip 7: Laat mensen lachen. Deel ook af en toe grappige content en verstuur eens een leuke tweet.

Tip 8: Deel niet alleen blogartikelen. Stel vragen, deel foto’s, deel video’s.

Tip 9: Maak gebruik van de gratis tool ‘Tweepi‘ om te achterhalen wanneer het gros van jouw volgers online zijn. De kans neemt hiermee aanzienlijk toe dat jouw berichten ook echt worden gezien. Dus ook een verhoogde kans op retweets.

Tip 10: Wees niet te verlegen en vraag eens om retweets. Doe dit niet bij elk tweet die je verzend. Ik heb onlangs een 48 uur durende test uitgevoerd. Ik begon een deel van de berichten met: “AUB ReTweet:”. Het aantal retweets op mijn berichten nam toe met 60%. Doe er dus je voordeel mee maar ga niet overdrijven. Het kan namelijk ook als storend worden ervaren.

Tip 11: Gebruik maximaal 120 karakters in plaats van alle 140. Zo blijft er voor jouw volgers voldoende ruimte over om te re-tweeten.

Tip 12: Ik adviseer je om regelmatig interessante tweets van anderen te re-tweeten. Hiermee bouw je waardering op en zullen zij het sneller ook voor jou gaan doen. Bedank de mensen voor het retweeten van jouw berichten. Je toont hiermee jouw waardering voor hun inzet en zij zullen het hierdoor vaker gaan doen. Maar let op! Retweet niet zomaar alles. Lees eerst goed wat je gaat retweeten. Zit jouw achterban hierop te wachten?

Tip 13: Tweet niet alleen over jezelf. Tweet ook over andere mensen.

Tip 14: Deel waardevolle informatie voor jouw doelgroep. Ook het laatste nieuws wat relevant is voor hen. Je moet de mensen blijven motiveren om jou te volgen. Hiervoor moet je dus wel interessant genoeg zijn.

Tip 15: Maak je direct message berichten (DM) persoonlijk. Hoewel ik een groot voorstander ben om een groot gedeelte van je socialmedia kanalen deels te automatiseren, moet je dit nooit doen als het gaat om DM berichten. Stuur nooit geautomatiseerde DM berichten, al lijkt dit nog zo handig. Het is onpersoonlijk en schrikt mensen af. Nooit doen dus.

Tip 16: Wees consistent in content en Twitter gedrag.

Tip 17: Stuur niet op één dag dezelfde berichten. Mits je erachter bent gekomen dat je de tweet op het verkeerde tijdstip hebt verzonden en bijna niemand de tweet heeft gezien. Wees hier dus voorzichtig mee.

Tip 18: Toon af en toe eens je emotie in een bericht. Je bent geen robot. Dus gedraag je ook niet als een robot.

Tip 19: Klaag niet over andere Twitter gebruikers. Mensen houden van positiviteit. Houd het dus vooral voor jezelf als je een hekel aan iemand hebt. 😉

Tip 20: Op grotere evenementen en beurzen zijn er vaak leuke Twitter conversaties te vinden onder een bepaalde #hashtag. Doe mee aan dit soort conversaties. Het levert je meestal nieuwe volgers op. Dus ook re-tweets.

Tip 21: Voeg een link toe naar de website of webshop van je onderneming. Het kan je een heleboel traffic opleveren. Vergeet tevens niet om een eventueel tweede Twitter account toe te voegen in je BIO. Zo vergroot je namelijk de kans dat ook jouw berichten worden geretweet.

Tip 22: Reageer op tweets van de anderen en laat ze weten wat je van hun tweets vindt.

Tip 23: Ga niet alleen zenden. Voer ook gesprekken en discussies.

Tip 24: Koppel niet al jouw socialmedia accounts aan elkaar. Dus niet standaard al je tweets op de Facebook timeline laten langskomen. Dit geldt ook de status updates op LinkedIn. Het zijn allen unieke kanalen, hebben een eigen publiek en vereisen hierdoor hun eigen content.

Tip 25: Denk bij alles wat je tweet aan je doelgroep. Je vragen, je reactie, het nieuws wat je deelt, ga zo maar door. Het gaat om jouw doelgroep. Verlies hun interesse en wens nooit uit het oog. Dit geldt overigens voor alle socialmedia kanalen.

Ik begrijp wat je nu denkt. “Ja maar Maikel, deze tips hebben toch niet allemaal te maken met het verkrijgen van retweets? Ze zijn vrij algemeen!”. Het gaat om het totaalplaatje bij Twitter. Vinden jouw volgers je profiel en content interessant, pas dan krijg je veel interactie.

Heb jij nog tips of wil je reageren op deze lijst? Reageer dan hieronder. Ik ben je dankbaar!

15 gedachten over “25 praktische tips voor meer ReTweets”

  1. “Heb jij nog tips of wil je reageren op deze lijst? Reageer dan hieronder. Ik ben je dankbaar zijn!”

    Hmm.., misschien is een goede tip om al jouw tweets na te lezen voordat je ze post 😉 Sorry ik kan soms de ‘grammar-nazi’ in mij niet onder drukken.

    Beantwoorden
  2. Focus je vooral op al het interessante wat Maikel plaatst. Veel kennis wat hij gratis deelt met ondernemend Nederland.

    Iedereen maakt schrijffouten. Ik vind het erg vreemd dat jij dit zo openbaar deelt. Vind ik niet netjes.

    Focus je dus op de waarde dat hij deelt. Niet op af en toe eens een schrijffout.

    Mark

    Beantwoorden
  3. Ik voeg nog even toe dat je vergeet hoeveel tijd gaat zitten in al het schrijfwerk wat hij gratis weggeeft.

    Ik waardeer Maikels inzet enorm. Heb er al veel aan gehad.

    Mark

    Beantwoorden
  4. Ik ben het wel met Mark eens hoor Helma. Waardeer hem om wat hij deelt. Zoals velen ben ook ik hem dankbaar voor alle content wat wordt gedeeld. Erg nuttig en mooie stukken schrijft hij. Vergeet de puntjes en kommaatjes en tikfoutje hier en daar.

    Maikel heeft veel kennis en ervaring en daar profiteren tienduizenden mensen gratis van. Ik waardeer dat zwaar!

    Groetjes Twan!

    Beantwoorden
  5. Ik herken Helma haar ‘grammer’ neiging wel. Eigenlijk bedoelde zij tip 26 te geven: lees je Twitter bericht na voordat je op zenden drukt.. spelfouten kunnen voor een groep (potentiële) klanten als storend worden ervaren.

    Inhoudelijk vind ik de tips waardevol maar ook wel wat veel om te onthouden. Kwalitatief lees je dit ook op andere fora terug. Voor Maikel is dit natuurlijk ook een middel om zich zakelijk te profileren, werken aan optimaal zoekresultaat en zorgen dat er over je gesproken wordt.

    ————————

    Na het lezen van de tips is het mij nog niet duidelijk of je, zakelijk gezien, vanuit je persoonlijke Twitter account communiceert over jezelf en je zakelijke activiteiten of dat je hiervoor een zakelijk Twitter account gebruikt, naast je privé.

    Ik denk dat ik voor het laatste kies, soms kan een privé mening mij zakelijk gezien niet handig lijken..

    Beantwoorden
  6. Hoi Sander!

    Je schrijft “Kwalitatief lees je dit ook op andere fora terug.” Dat is op zich waar. Maar het is DE informatie dat iedere socialmedia gebruiker moet hebben. Dus zeker nuttig dat maikel het deelt met zijn achterban. Het is ook onmogelijk om alleen unieke content te delen als het gaat om bereikbare en nuttige tips. In deze tijd van content-marketing kun je niet altijd maar weer met iets nieuws komen.

    Wat ik dus probeer te zeggen is dat je niet telkens het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. En wat betreft taal en schrijffouten, die maakt iedereen. En tuurlijk is het mogelijk dat een potentiële klant het eventueel niet prettig vind. Maar ik kan mij niet voorstellen dat een potentiële klant zich hierdoor laat beïnvloeden. Fouten maken is menselijk. Ik zie het zo, ben je een tekstschrijver of vertaalbureau? Tja……… dan kun je schrijffouten eigenlijk niet permitteren. Maar dat is Maikel Latour niet. Hij deelt zijn kennis en ervaringen vanuit zijn 14 jaar ondernemerschap zoals hij zegt. En taalfouten in je zakelijke communicatie en website pagina’s vind ik een heel ander verhaal. Dit moet gewoon foutloos kunnen bij iedere ondernemer. Maar een blog en tweets zijn wat anders.

    Ik ben het hier dus helemaal eens met twan en mark. Als je zo graag iemand wilt attenderen op een schrijffout, dan stuur je die persoon een persoonlijk bericht of een email. En ga je niet op het platform zelf openlijk reageren. Dit is niet netjes en lijkt het doel ook niet op het attenderen VOOR een ander, maar gewoon doet om je eigen aanzien of jezelf interessant voor te doen. Maar goed. Dat is mijn mening. En gelukkig mogen wij allemaal onze mening hebben. :-))

    In ieder geval ben ook ik al een lange tijd fan van Maikel. Met of zonder een tikfoutje hier en daar, ik hoop dat hij nog lang door zal gaan met wat hij doet. Ook ik heb al veel aan zijn tips en adviezen gehad.

    Manfred de Jong

    Beantwoorden
  7. Dag Helma, Sander, Manfred, Twan en Joost,

    Bedankt voor jullie reactie. Kritiek is altijd goed om te krijgen. Wat ik al vaker zei, je wordt er alleen maar beter van. 😉

    Allen dank dus voor jullie reactie en input.

    Groeten,
    Maikel Latour

    Beantwoorden
  8. @Sander: ik heb zowel een zakelijk als een privé-account. Los daarvan schuw ik een persoonlijke mening niet. Die heb je namelijk ook over zakelijke onderwerpen. Je hoeft ‘m natuurlijk niet continu en over ieder onderwerp te ventileren, maar verbergen hoef je ‘m ook niet. Althans, dat is mijn mening. 😉

    Beantwoorden
  9. Nu ik dit lees (eerlijk is eerlijk: ik heb niet alle tips uitgebreid gelezen, de meeste volg ik toch al op, zo merk ik), krijg ik wel een heel waardevolle tip van je mee Maikel: niet in alle tweets links plaatsen. Op dit moment doe ik vrijwel niet anders. Ik deel mijn blogs, waar ik zo veel mogelijk waarde in bied. Dus puur vanuit de gedachte om die kennis te delen, deel ik een zes- tot tiental keer per dag de verschillende blogs die ik heb geschreven.

    En nu realiseer ik me dat dat inderdaad spammerig overkomt. Dank daarvoor, ik ga de komende tijd mijn strategie wat aanpassen.

    Beantwoorden
  10. Hallo Maikel, nuttige tips die ik zelf intuïtief kennelijk al aan het toepassen ben. In het verleden voelde ik me nogal eens uitgedaagd om in een discussie te stappen. Dat werkt (bij mij althans) behoorlijk averechts. In dat opzicht is Twitter glibberig, net als mail bv. Ik ben toen maar de telefoon gaan pakken. Dat helpt meestal wel.
    Inmiddels beheer ik verschillende accounts, elk met hun eigen kleur en doelgroep. Dat is fun! Want je hebt dan een eigen, aan het onderwerp gerelateerde, identiteit! Dat houdt me scherp.
    Ik ben ervan overtuigd dat je, als je je aan deze tips houdt, een sterke groei in volgers krijgt. Wel is het een kwestie van volhouden: pas na een half jaar merk je de vooruitgang. Beschouw twitter als een moestuin: dagelijks schoffelen!

    Beantwoorden
    • Dank voor je reactie en input Lex. Leuk om te lezen dat je je draai op Twitter begint te vinden.

      Het is inderdaad verstandig om iedere dag even te schoffelen. Een van de prettige karakters van Twitter is dat het een snel en direct communicatie voor jou en je doelgroep is. Als je vandaag vergeet te schoffelen gaat al snel het vlotte karakter ervan af. 😉

      Groeten,
      Maikel Latour

      Beantwoorden

Plaats een reactie