facebook-marketing

Facebook marketing tips

Facebook. Een socialmediaplatform met inmiddels 1,71 miljard dagelijkse gebruikers wereldwijd, waarvan 9,6 miljoen in Nederland. Dagelijks plaatsen we met z’n allen wereldwijd maar liefst 10 miljard berichten, foto’s en status updates.

Dankzij deze grote hoeveelheid facebookgebruikers is het mogelijk om in no-time explosief veel mensen te bereiken. Een uitgelezen kans om hier als ondernemer flink gebruik van te maken. Op Facebook praten mensen met hun vrienden en kennissen en gaan ze de interactie aan met zowel de grote als de kleine merken en bedrijven.

Enkele redenen om Facebook marketing in te zetten:

  • binden van je doelgroep aan jouw naam of merk (lead nurturing)
    In dit geval zorg je door het dagelijks of wekelijks posten van een facebookbericht op je bedrijfspagina ervoor, dat mensen steeds weer aan jou of je merk worden herinnerd
  • bereiken van nieuwe mensen die tot de doelgroep behoren
    Doordat je facebookbericht of -advertentie viraal gaat wordt het mogelijk om je product of dienst onder de aandacht te brengen van de doelgroep, buiten de fans die je al hebt
  • opbouwen van publiek dat zich actief committeert aan je merk
    Doordat mensen je berichten liken en erop reageren of zelfs delen, bouw je een band op met je doelgroep, zodat je op een later moment makkelijker aan hen verkoopt
  • de doelgroep steeds weer naar je website trekken
    Zorg ervoor dat de berichten die je plaatst een reden geven om je website te bezoeken. Of plaats de (volledige) content te allen tijde op je website. Op deze manier zorgt dit telkens weer voor een nieuwe kans dat iemand op je mailinglijst terecht komt.

Lead nurturing

Als je de doelgroep naast Facebook ook nog eens via een wekelijkse nieuwsbrief (mailinglijst) aan je weet te binden, gaat het opbouwen van een band 3,5 x zo snel. Deze strategie heeft daarom dus altijd de voorkeur. Hoe meer tijd mensen bij je doorbrengen, des te meer geld zullen ze bij je besteden (top-of-mind blijven).

Facebook content

Ik weet als geen ander hoe lastig het is om telkens weer met nieuwe content te komen op je facebookpagina. Ik weet bijvoorbeeld dat afbeeldingen met quotes of tips engagement aanwakkeren. Maar dit is niet altijd het geval. Je moet goed weten wat je doelgroep wel boeit en wat niet.

En als je alleen maar dergelijke content plaatst, worden je fans al snel content moe. Zo noem ik dat. Het blijkt dat er steeds minder engagement komt op je pagina als je steeds hetzelfde soort content plaatst.

Wat ik heb gemerkt op mijn eigen pagina, is dat het vooral goed werkt als je de content afwisselt. Gezien het feit dat je tegenwoordig standaard je post moet boosten of promoten, is het handig als het ook nog iets concreets oplevert. Toch? Bezoekers naar je website bijvoorbeeld.

Er schijnt een holy grail, een sweet spot, te zijn als we het hebben over het aantal Facebook posts per dag, oftewel de Facebook marketing post frequentie. Zelf heb ik hier mijn bedenkingen bij.

Ik weet niet hoe dit bij jou zit, maar ik vind het vooral belangrijk dat een pagina mij voorziet van nuttige content. Niet gewoon content. Dit wordt wel vaak gedaan. Content van lagere kwaliteit, omdat hiermee het organisch bereik groter wordt. Ik zie het praktisch elke dag gebeuren.

Vergeet niet dat als je dit doet, je mogelijk je credibility naar de knoppen helpt. Dus wees gewaarschuwd!

Plaatst geen content omdat een zogenaamde guru nu eenmaal zegt dat je 3 x per dag iets moet posten op Facebook. Dit getal is relatief.

Slechte content is namelijk irrelevant voor je fans. Het is overigens ook helemaal niet nodig. Je bereikt dezelfde mensen en mogelijk meer met een gepromoot bericht. Het laatste wat je wilt, is mensen irriteren met irrelevante of slechte content. Plaats dus liever 1 x per dag een superrelevante post dan 3 x per dag alleen om wat te posten.

Ik betaal dus liever voor het promoten van mijn content dan dat ik een paar keer per dag iets post en hiermee het risico aanzienlijk vergroot, dat mensen de content niet interessant genoeg vinden. Weg status. Weg geloofwaardigheid van je pagina.

Ik weet het. Het is bijzonder lastig om minimaal 3 x per dag met geweldige content te komen. Ik doe het als volgt: gewoon niet. 😉

Ik plaats op dinsdag en donderdag een post. Waarom op deze dagen, zul jij je wellicht afvragen? Nou, gewoon omdat het kan.

Nee, dat is een geintje natuurlijk. Deze twee dagen zijn de dagen dat ik de meeste engagement krijg op mijn berichten. Dit blijkt na een analyse die ik maakte met behulp van onder andere de statistieken van de Facebook pagina zelf.

Op de ene dag plaats ik een afbeelding met een inspirerende quote, de andere dag copy/paste ik de eerste alinea van een blog, en plaats ik de link erbij. Vooral dit is een goede manier om veel nieuwe bezoekers naar je pagina te krijgen. Want heb je je doelgroep scherp, dan kun je deze post lekker boosten aan je doelgroep, buiten je paginafans.

Waarom je dit wilt?

  • Dit levert je wekelijks nieuwe website bezoekers op
  • Heb je deze bezoekers geïnteresseerd? Dan bookmarken ze je website en komen ze vaker terug. Je wekelijkse aantal website bezoekers groeit dus iedere week
  • Wellicht heb je ze op je website weten te verleiden om zich in te schrijven voor je gratis E-book of video (je mailinglijst). Nu heb je zelfs hun e-mailadres weten te bemachtigen. Wil je weten wat je hiermee kunt doen? Download dan hier gratis de cursus e-mailmarketing.

Dus even een stap terug. Op dinsdag plaats je een afbeelding met een inspirerende quote. Hiermee werk je aan je organische bereik en meet je de engagement onder je pagina fans.

Op donderdag plaats je een blog en boost je deze onder de doelgroep en mogelijk nieuwe of potentiële pagina fans. Zo breid je dus iedere week je pagina bereik uit.

Ik zal je nog 7 tips geven om meer likes te verzamelen voor je bedrijfspagina. Dit is exact zoals ik dit zelf ook heb gedaan en soms nóg doe.

Enkele tips

Tip 1: Organiseer je een gratis seminar of event? Laat het toegangsbewijs een like op je bedrijfspagina zijn. Het is al gratis, dus je mag er best iets tegenover stellen 😉

 

Tip 2: Organiseer je een live event, online of offline seminar? Maak foto’s en screenshots van het event en laat mensen zichzelf in deze afbeeldingen taggen. Het is wellicht handig om ze een prijs te laten winnen voor de leukste foto, zodat meer mensen enthousiast worden en meedoen.

 

Tip 3: Ga actief op zoek naar de facebookpagina’s van verenigingen of de concurrentie. Hiermee bedoel ik natuurlijk de pagina’s waar jouw doelgroep zich ook begeeft. Reageer daar op berichten en ‘tag’ zo nu en dan je eigen bedrijfspagina.

 

Tip 4: Onderschat de kracht van educatieve content niet. Mensen zijn gretig en willen graag kennis vergaren. Geef waardevolle tips en deel leerzame informatie. Mensen liken en delen dit soort content veel sneller dan andere content. Overgiet de informatie vooral met jouw sausje, zodat het herkenbaar wordt voor je lezers. Onderwijs je doelgroep dus en ga niet verkopen. Verkopen doe je op je mailinglijst of je verkooppagina.

 

Tip 5: Maak het gemakkelijk op jouw website om je facebookpagina te liken. Hier zijn gratis plug-ins voor en zijn te gebruiken op iedere WordPress website.

 

Tip 6: Stuur een mailing de deur uit naar je mailinglijst een geef aan, dat je binnenkort iets geweldigs gaat verloten op je facebookpagina. Als ze hier kans op willen maken moet ze natuurlijk wel even je bedrijfspagina in de gaten houden. Dit doen ze om je bedrijfspagina een like te geven. Zet hier natuurlijk wel iets tegenover. Toegang tot speciale content of een interessante video speciaal en alleen voor je Facebook fans.

 

Tip 7: Gebruik de knop ‘Bericht promoten’ onderaan je facebookbericht en promoot zo elk bericht dat je plaatst met een budget van minimaal 5 euro. Richt hem uiteraard rechtstreeks op je doelgroep. Ik zal je binnenkort in een nieuw blog uitleggen hoe je snel een simplistisch doelgroeponderzoek uitvoert met de Facebook advertentie tool.

 

Wat vind jij van dit blog? Ik ben altijd nieuwsgierig naar je mening. Ook ben ik benieuwd of je zelf nog tips hebt, die je mist in dit rijtje? Reageer alsjeblieft hieronder. Laten we van elkaar leren.

3 gedachten over “Facebook marketing tips”

  1. Pingback: Facebook marketing aan de wilgen - Marketing School

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *