AIDA Formule = Conversie

Ik heb onlangs iemand in één van mijn bedrijven aangesteld die zich parttime bezig ging houden met o.a. de marketing en advertising. Hij is een specialist op het gebied van (online) marketing en weet als geen ander hoe jij je bezoeker kunt inpalmen, het vertrouwen kunt wekken, en hoe jij je klanten tot je kunt winnen.

Een van de eerste zaken die ik van hem heb geleerd is dat je de teksten die je voor Google schrijft, op je website (dus niet je blog) ook van grote betekenis zijn voor de conversie en verkoop.

Dit wist ik op zich al wel maar hoe je dit op een slimme en conversie verhogende wijze kon toepassen op de website, dat wist ik niet.

De gouden formule

Ik maakte dankzij deze collega kennis met de AIDA formule. Ik zal proberen hieronder kort uit te leggen waar deze formule uit bestaat.

De formule beknopt:
Attention of Attract (Trek de aandacht van de bezoeker)
Identify (Noem de mogelijke problemen die een bezoeker heeft / herkenning creëren)
Desire (Creëer een verlangen naar jouw product of dienst. Jij hebt de oplossing voor de problemen die je hebt omschreven bij ‘identify’)
Action (Laat ze overgaan tot actie of het aankopen van de oplossing voor hun probleem)

Maar hoe werkt de formule?

A = Attract – Aandacht trekken door een kopje dat triggert om verder te lezen. Maak de bezoeker nieuwsgierig naar jouw tekst en uitleg. Gebruik voor dit kopje bijvoorbeeld de kleur rood. Deze kop valt hierdoor vrijwel direct op. Er zijn overigens theorieën bekend die ons leren dat we vooral ieder woord in dit kopje met een hoofdletter moeten laten beginnen. Dit leest gemakkelijker dan wanneer dit niet het geval is. Dit is vooral effectief voor de scannende lezer.

De kop ziet er dan als volgt uit:
Deze Koptekst Valt Op Bij De Bezoeker.


I = Identify – Het identificeren van de lezer met mogelijke problemen die hij of zij heeft. Gebruik onderwerp gerelateerde problemen die zo algemeen zijn dat iedere bezoeker hier bijna wel een bepaald gevoel of ervaring mee heeft. Gebruik hier de kleur rood voor omdat het negatieve punten of eigenschappen bevat. Som deze punten duidelijk leesbaar op met voldoende wit (lege regel) ruimte tussen de punten/regels. Gebruik het liefst ook een groot goed leesbaar lettertype hiervoor. Wellicht is het slim om deze regels op te sommen en het te plaatsen tussen H2 of H3 tags. Echter kan deze laatste optie per website verschillen.


D = Desire – Het verlangen creëren bij de bezoeker naar de oplossing of oplossingen die jij voor hem of haar hebt. Gebruik voor deze opsomming positieve kleuren zoals groen of geel. Groen is de kleur van een stoplicht zodra je weer mag gaan rijden, geel is zon. Het is bewezen dat deze kleuren positiviteit opwekken. Dit gelinkt aan jouw oplossing suggereert dus positiviteit. Het is namelijk positief als de bezoeker dankzij jou, zijn of haar probleem gaat oplossen.


A = Action – De bezoeker overhalen tot het plegen van de aankoop. Hier laat je de bezoeker dus een order plaatsen van jouw dienst of oplossing. Zorg dus dat een bestelling of order laagdrempelig, c.q. gemakkelijk verloopt.


P = Pay – Het liefst voeg ik aan de formule nog een letter toe. Althans, deze voeg ik samen met de A van Action. Er is bewezen dat een order veelal word gedaan in een bepaalde flow. Is iemand op het moment van het bezoeken van jouw website negatief ingesteld en echt gericht opzoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem? Dan is het natuurlijk erg slim om gebruik te maken van deze negatieve en oplossingsgevoelige flow.

Hang achter het bestelformulier op je website direct een betaalmogelijkheid. Eenmaal afgerekend is de deal rond en hoef jij alleen nog maar de diensten of producten uit te leveren. Indien een bezoeker slechts een bestelling plaatst vanuit zijn of haar negatieve en oplossingsgevoelige flow, dan is het natuurlijk mogelijk dat de bezoeker twee uur later de bestelling weer annuleert. Uit onderzoek blijkt dat zodra een bezoeker eenmaal heeft betaald, dit een drempel opwerpt om een bestelling alsnog te annuleren. Zorg dus voor een directe afhandeling van de order en laat de bezoeker meteen afrekenen.

Voor een voorbeeld van de AIDA formule in de praktijk, zie mijn pagina ondernemerscoach. Ik test voortdurend de resultaten van alle pagina’s op mijn website en wijzig regelmatig enkele zaken. Vervolgens ga ik weer enige tijd deze acties testen. Op dit moment zijn een aantal zaken op deze pagina in een andere volgorde gezet. Maar nog steeds is deze pagina prima bruikbaar als voorbeeld voor dit artikel. Je ziet overigens dat ik vele kleuren gebruik in de tekst-boxen. Iedere tekst heeft zo zijn eigen kleur. Uit onderzoek blijkt dat dit een lezer blijft stimuleren om verder te lezen. Hiermee voorkom je dus dat de bezoeker van jouw website je teksten gaat scannen i.p.v. lezen. Werk dus de komende tijd flink aan je website. Laat niet langer (online) klanten, informatieaanvragen of leads liggen.


Heb jij nog vragen over dit artikel of heb jij tips voor mijn community? Reageer dan onder dit artikel en deel jouw kennis en expertise met anderen.

2 gedachten over “AIDA Formule = Conversie”

  1. Eigenlijk moet je ook nog de knop, ‘kies je coachingspakket’ (groene knop) boven de vrouw hebben op die pagina. Aangezien er best veel bezoeker zijn die niet verder omlaag scrollen.

    Beantwoorden
    • Dag Dennis,

      Dankjewel voor jouw reactie. Het klopt inderdaad wat je zegt.

      Ik ben op dit moment de pagina aan het testen. De knop staat nu tijdelijk op die plaats. Hij zal de komende maanden nog wel vaker van plaats wisselen.

      Alles word gemeten en geanalyseerd. De positie die jij omschrijft heb ik nog niet getest. Je input komt dus op het juiste moment. Ook die nemen we mee in de analyse. Dank dus voor je tip Dennis!

      Groeten,
      Maikel Latour

      Beantwoorden

Plaats een reactie