Zodra een klant op jouw website terechtkomt, dan is hij of zij altijd opzoek naar antwoorden op zijn of haar vragen. Mijn bezoekers zijn bijvoorbeeld hoofdzakelijk op zoek naar manieren waarop zij de omzet van hun bedrijf kunnen verhogen, of ze zijn op zoek naar manieren waarop zij hun bedrijfsvoering effectiever kunnen inrichten.
In dit artikel wil ik jullie graag kort vertellen hoe jij op een slimme manier de teksten op jouw website in kunt richten zodat de bezoeker snel de antwoorden vindt die hij of zij zoekt.
De teksten voor de zoekmachine
Veel ondernemers denken vooral zelf even wat teksten in elkaar te fietsen voor hun website. Mooi goedkoop toch? Goedkoop is het zeer zeker. Maar je zult je af moeten vragen of jouw website dan wel een nuttige toevoeging is aan jouw business.
Zou het niet geweldig zijn als jouw website ook omzet voor je binnenhaalt of dat jouw website ook echt helpt bij het zaaien en oogsten van nieuwe klanten? Als jouw expertise niet ligt bij het schrijven van webteksten, dan adviseer ik je met klem dit te laten realiseren door experts die hier hun vak van hebben gemaakt.
Je kunt natuurlijk naar een standaard tekstschrijver gaan. Ook kun je naar een SEO tekstschrijver gaan zodat jouw teksten ook zo bijdragen aan jouw online vindbaarheid. Hiermee bedoel ik natuurlijk jouw vindbaarheid in bijvoorbeeld een zoekmachine als Google. Deze laatste is een must!
Je wilt immers dat er GRATIS bezoekers op je website terecht komen zonder dat je hiervoor hebt hoeven te adverteren. De basis moet mijn inziens dus altijd slimme SEO teksten zijn. Ik zeg nadrukkelijk ‘de basis’. Want hier stopt het niet.
Je moet deze bezoekers natuurlijk ook om weten te zetten naar omzet/geld of ingevulde contactformulieren, zodat jij hen kunt benaderen en uiteindelijk je verkoopgesprek kunt gaan voeren. Dit laatste verschilt natuurlijk per bedrijf of bedrijfsstrategie.
Persoonlijk houd ik ervan om de bezoekers direct om te zetten naar orders daar dit minder van mijn inzet vereist.
Focus op benefits
Zodra de bezoeker op jouw website is geland, dan moet jouw grootste wens zijn dat hij of zij een order plaatst voor jouw dienst of product. Om dit voor elkaar te krijgen zul jij je in de teksten moeten focussen op de ‘benefits’.
Een klant vraagt zich namelijk altijd af, “What’s in it for me?” Wat hij of zij ook koopt, ze stellen zichzelf altijd de vraag, wat heb ik eraan. Je zult in je teksten dus altijd moeten verduidelijken wat het is dat jij levert, wat iemand eraan heeft en wat het iemand gaat kosten.
Zoals ik jullie al vaker heb verteld in eerdere artikelen, zijn mensen altijd op zoek naar de oplossing van hun problemen, of het stillen van een behoefte.
Niet de features maar de benefits
Vertel veel in jouw teksten, maar niet ‘te veel’. Dus niet waaruit de inhoud van de verpakking bestaat of waaruit de dienst precies bestaat. Vertel vooral welk probleem jij voor hen oplost.
Uiteraard zul je de inhoud van jouw diensten of producten wel moeten verduidelijken, maar doe dit vooral op gepaste momenten in je tekst.
Het liefst ergens onderaan je tekst, vlak voordat de bezoeker de keuze gaat maken om wel of niet een order te plaatsen.
Enkele voorbeelden
Jij bent een gewichtsconsulent? – Je zorgt ervoor dat iemand binnen drie maanden volledig slank is.
Jij bent een webdesigner? – Jij zorgt ervoor dat de klant professioneel voor dag komt met een slimme op de marketing ingerichte website waardoor de klant meer opdrachten via het internet binnenhaalt.
Jij bent een SEO specialist? – Jij verbetert of vergroot de (online) vindbaarheid van jouw klant. Of een andere variant: jij zorgt ervoor dat jouw klanten goed vindbaar zijn en dat zij geen klanten meer hoeven te zoeken maar dat hun klanten hen vinden.
Jij bent een fysiotherapeut? – Jij zorgt ervoor dat jouw cliënten binnen een maand van hun rugklachten af zijn.
Jij bent een psychologe? – Jij zorgt ervoor dat jouw patiënten in 5 sessies van al hun geestelijke ballast af zijn.
Het gaat natuurlijk niet om de inhoud van mijn voorbeelden maar om de wijze van omschrijven. In deze voorbeelden focus ik dus vooral op wat de klant/client of patiënt heeft aan jouw diensten.
Opbouwen van de teksten
Een veelgebruikte methode voor het slim opbouwen van teksten is de AIDA methode:
- 1. Attract
- 2. Identify
- 3. Desire
- 4. Action
Eerst ga je de bezoeker identificeren met de mogelijke problemen die hij of zij heeft. Daarna ga je hen laten verlangen naar jouw oplossing voor hun probleem en zet je ze om in een actie. Deze actie betekent natuurlijk het plaatsen van een order.
Het zal je verder op weg helpen met jouw website. Wees niet eigenwijs. Je laat op dit moment hoogstwaarschijnlijk een boel omzet liggen!
Heb jij nog vragen over dit artikel of heb jij tips voor mijn community? Reageer dan onder dit artikel en deel jouw kennis en expertise met anderen.
Hoi Maikel,
Dank je wel om me er nog eens aan te herinneren dat ik echt moet focussen op de benefits van mijn product! Ik ben al bijna 2 jaar bezig met mijn website maar het zou inderdaad geweldig zijn als er ook eens handel uitkomt….
groet, Ine
Goed dat jij je website serieus neemt Ine. Dat zouden meer ondernemers moeten doen. Investeer in het juiste binnen je website en je handel komt op den duur automatisch.
Groeten,
Maikel Latour