Appels te koop!

Als je een pagina op je website hebt aangemaakt of je hebt een blog geschreven, dan wil je natuurlijk dat het wordt gelezen. In dit artikel ga ik je kort uitleggen wat het nut is van een nachtje slapen over de titel van je tekst. Een goede, pakkende titel maakt namelijk het verschil tussen geen en veel bezoekers.

Als je een pagina hebt aangemaakt op je website waarop je iets wilt verkopen, is het verstandig om goed na te denken over de koptekst of titel aan het begin van de pagina. Stel nu dat ik jou een krat met biologische appels probeer te verkopen. Dan kan ik de tekst beginnen met:

“Appels te koop!”

Maar… zullen er veel mensen zijn die verder lezen dan de koptekst? Ik vermoed van niet. Ze krijgen meteen de indruk dat je iets wilt verkopen. En dan ook nog eens iets dat ze overal kunnen verkrijgen. Maar als je het nu eens zo brengt:

“Welke appels eet jij? Voorkom dat je ziek wordt!”

Je laat de lezer schrikken en maakt hem/haar nieuwsgierig. En dat is precies wat je wilt. Jouw doel is namelijk dat ze verder lezen. In de vervolgtekst vertel je natuurlijk welke appels zij links moeten laten liggen, waarom deze schadelijk zijn voor de gezondheid en dat zij alleen jouw appels moeten eten.

Hoe verder

Hoe je deze vervolgtekst slim opbouwt, maar ook wat je wel en niet moet schrijven, vertel ik je binnenkort in een ander artikel. In het artikel leg ik je uit welke methode het meest geschikt is om iets te verkopen: AIDA!

Je hoort de term ‘AIDA-formule’ vast niet voor het eerst. Maar er is de laatste tijd nogal wat veranderd aan deze formule. Later meer hierover.


Een recent voorbeeld

Dit jaar schreef ik een blog met de titel: ‘Online marketing heb je geen ruk aan!‘. Het artikel had in 5 uur tijd ruim 1800 lezers. Daar was ik blij mee mag je weten. Maar helaas is het me niet nog een keer gelukt. Maar dat terzijde. De keuze voor deze titel was een bewuste keuze.

Ik houd altijd de volgende regels in mijn achterhoofd:

  • Als je iets vertelt met de titel wat haaks staat op wat algemeen bekend is, vraagt het om gelezen te worden;
  • Als je mensen shockeert met de titel van je tekst, nodigt het uit om gelezen te worden;
  • Als je mensen pijn doet met de titel van je tekst, nodigt het uit om gelezen te worden;
  • Als je mensen wilt triggeren, benoem dan het voordeel in de titel.

Dit artikel is slechts een inleiding naar het blog over de nieuwe AIDA-formule, die ik binnenkort zal plaatsen. So stay tuned! Kijk in de tussentijd alvast naar de titels van jouw pagina’s en blogs. Nodigen de titels voldoende uit om verder te lezen?

Plaats een reactie