Online marketing heb je geen ruk aan!

Grappig om te zien dat bijna alle ondernemers dagelijks op zoek zijn naar manieren om nieuwe klanten en omzet binnen te halen. Wie niet zou je zeggen? Alles wat jij hier de afgelopen jaren aan hebt gedaan, werkt dat nu nog?

Het antwoord is een volmondig nee. Toch? Want niet alles werkt meer. Probeer nu eens voor jezelf in kaart te brengen hoeveel tijd jij het laatste jaar hebt besteed aan het bezoeken van beurzen, conferenties, netwerkborrels en events. Hoeveel concrete en waardevolle leads en opdrachten kwamen daar uit voort?

Offline

Het blijkt dat veel ondernemers geen idee hebben hoe zij met het nieuwe klimaat en veranderende wereld moeten omgaan. Veel dingen die vroeger werkten, werken nu niet meer.

Hoe verklaar je anders dat ondernemers omzet verliezen, klanten verliezen en inleveren op hun maandelijks inkomen? En toch blijven zij doen wat zij altijd deden en verschuilen zich achter de crisis! Het lijkt alsof ze het gewoon niet willen horen.

“Doe wat je altijd deed en je zult krijgen wat je altijd kreeg.”

Ken je deze uitspraak? Ik maak hem nog een tikje erger. “Doe wat je altijd deed en je zult zelfs niet meer krijgen wat je eerder wel kreeg.” Het is tijd om dingen anders te doen.

Het is tijd om uit je luie stoel te komen en te gaan knokken voor jouw bedrijf, je inkomen en je gezin. Ga opnieuw naar de tekentafel en bouw een nieuw plan en strategie.

Of wil je echt wachten totdat het te laat is? Volgens mij niet toch?

Vertrouw jij echt nog op al het oude? Lekker je geld pompen in advertenties in kranten, dagbladen en het lokale suffertje. En niet te vergeten de duurbetaalde prominente vermelding in de telefoongids.

Winkeliers hebben hier ook een handje van. Gewoon lekker doorgaan met het runnen van slechts een fysieke winkel. Dit terwijl zij wekelijks de omzet zien teruglopen en toezien hoe de consument haar salaris overmaakt naar de online winkeliers. (webwinkels)

Is niets doen een optie?

Nee. Niets doen is geen optie beste ondernemer! Kom in actie, durf los te laten en te veranderen. Alleen dan kun je overleven. Word een kameleon en buig mee met de tijd en jouw markt.

Doe je dit niet? Dan is het slechts wachten op de executie. Het is slechts uitstel. Wees niet bang voor het woord ‘online’. Het is namelijk je vriend.

Vreemd genoeg zijn er ontelbaar veel ondernemers die alleen maar geloven in wat zij in het verleden hebben geprobeerd en wat destijds goed werkte. Ook zijn ze graag bezig met hun eigen aannames.

“Dit werkte toen niet”. Of nog erger: “Ik heb ooit geïnvesteerd bij een bedrijf in dit of dat en kwam bedrogen uit. Het bracht mij niets en heeft alleen maar geld gekost”.

Onderzocht

Uit een eigen onderzoek onder mijn oud én huidige cliënten, kwam naar voren dat een kleine 65% in het verleden heeft geïnvesteerd en bedrogen uitkwamen.

De kwaliteit was bagger, of het eind resultaat was diep triest. Zo vat ik de uitkomst even kort samen. Maar toen ik de vraag stelde hoeveel zij hebben geïnvesteerd, hoorde ik bedragen waarvan ik ben geschrokken.

Gemiddeld 200 euro voor het bouwen van een nieuwe website, vijf euro voor 250 visitekaartjes, 250 euro voor het verbeteren van de vindbaarheid van de website (SEO), ga zo maar door.

Kom op zeg! Ook deze uitspraak ken je vast en zeker:

“If you pay peanuts, you get monkeys.”

Als jij niet ‘echt’ wilt investeren en consessies gaat doen op prijs en kwaliteit, dan kun jij je tent beter uitschrijven. Het spijt mij dat ik dit zo hard moet zeggen.

Maar beknibbelen gaat je echt niet verder brengen. Breng je zuurverdiende geld niet naar iedere pannenkoek om de hoek!

Er is ontelbaar veel informatie (online) te vinden. Zorg dat je weet wat er te koop is.

Als jij een onderzoek had ingesteld ‘voordat’ jij je geld ging investeren, dan had dit jou veel meer geld opgeleverd en was je op dit moment met jouw bedrijf verder dan je nu bent.

Gebruik deze kennis dus als leerstof en doe het voortaan anders.

Online

Alle activiteiten die jij offline uitvoert, vormen de basis en fundering voor jouw onderneming. Dus dit mag je nooit en te nimmer loslaten. Ga hier altijd mee door, dit is de basis. Op deze fundering bouw je verder aan je bedrijf.

Achter de tekentafel omschrijf je de lijnen en kaders waarbinnen jij online wilt gaan opereren. Onderzoek op welke online kanalen jij jouw doelgroep kunt vinden en wordt actief op die kanalen.

“Ga actief aan de slag met jouw online présence!”

  • Investeer in een op conversie ingerichte website. Laat de website maken door een specialist en marketeer. Niet door je buurman, je achternicht of pannenkoek om de hoek;
  • Zorg dat jouw nieuwe website hoog scoort op pagina één in de zoekresultaten van Google;
  • Ga terug naar de tekentafel en creëer een online strategie. Definieer opnieuw je doelgroep en onderzoek waar je ze online kunt vinden;
  • Investeer dagelijks een deel van je tijd op de kanalen waar jouw doelgroep zich begeeft. Beantwoord vragen, stel vragen, deel je kennis en expertise;
  • Investeer een klein bedrag in software wat een gedeelte van jouw socialmedia gebruik gaat automatiseren. Een voorbeeld hiervan is Tweetadder;
  • Investeer iedere dag 10 minuten om op zoveel mogelijk socialmedia kanalen het aantal volgers en vrienden te vergroten;
  • Ga bloggen of creëer content in video en geluid. Gebruik de WordPress Tweetily plugin om dagelijks (geautomatiseerd) jouw content via Twitter de wereld in te slingeren.

maikel laour KLM

Steeds meer grotere winkelketens en bedrijven worden inmiddels steeds meer online actief. Denk hierbij onder andere aan Kruidvat.

Ook zij gingen onlangs overstag met een nieuwe online store. KLM die zich op sublieme wijze bezig houdt met content marketing en socialmedia. Vergeet overigens Ahold niet. Zij kochten Bol.com aan. Nederlands bekendste webwinkel.

Zouden deze bedrijven miljoenen investeren als het totaal geen nut zou hebben? Ik weet wat je nu denkt. “Maar zij hebben geld zat Maikel en ik heb dat geld niet!”.

Alweer een aanname. Tja… zij besteden het uit! Jij doet het zelf. Scheelt je 99% aan investering.

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.”

13 gedachten over “Online marketing heb je geen ruk aan!”

  1. Altijd een feest van inspiratie om je blog te lezen en meteen aan de slag te gaan met je tips! En het werkt !! Afgelopen weken een aantal van je(en wat andere) tips gebruikt en onze website kon de traffic niet meer aan ! Keep it coming !

    Beantwoorden
    • Dag Mark,

      Tof dat jij je waardering uitspreekt. Altijd fijn en motiverend om dit soort reacties te mogen ontvangen.

      Helemaal geweldig vind ik het om te horen dat mijn tips ‘ook voor jou’ goed blijken te werken.

      Jullie succes is het mij natuurlijk om te doen!

      Dus blijf mij volgen, blijf mijn tweets retweeten en blijf reageren op mijn blogs.

      Dat is de blijk van waardering waar ik warm van word. 😉

      Dankjewel voor je reactie. Op naar succes!

      Groeten,
      Maikel Latour

      Beantwoorden
  2. Het is je gelukt hoor. Ik was even stomverbaasd over de titel van deze blogpost, maar na het gehele artikel te hebben gelezen was het mij volkomen duidelijk. En ik moet zeggen: ik had het artikel geschreven kunnen hebben. Ik kom helaas nog vaak bedrijven tegen die niet inzien hoe belangrijk het is om zich online te profileren. Daarbij hoort een mooie maar vooral gebruikersvriendelijke website en het inzetten van diverse marketinginstrumenten is minstens zo belangrijk. En inderdaad.. Goedkoop is duurkoop. Ook online.

    Beantwoorden
  3. Helemaal mee eens, Maikel. Wij zijn 2 jaar geleden “gestart” met en op social media en vooral op facebook boeken wij momenteel “bijzondere” resultaten. Het werkt in alle opzichten: bereik,.. Volgers,.. Communicatie,.. Concrete intake’s,.. Concrete verkopen,..etc,… Dus,.. Mijn advies: on line marketing en vooral social media, en vooral dan facebook,… Makelaars, daar heb je geen ruk aan,.. Niet doen,.. Never,… 😉 #WijWel,…
    Kijk evt op: https://www.facebook.com/LudovanderEijkenmakelaardij?ref=hl

    Goede, scherpe blog, die de spijker op de kop slaat!
    Groeten,

    Ludo van der Eijken.

    Beantwoorden
  4. Dag Maikel,
    Zeer interessant wat je schrijft. Ik zou echter graag willen weten hoe ik het omgekeerde kan bereiken van wat jij als doel stelt; namelijk MINDER cliënten…..
    De afgelopen 10 jaar heb ik – merendeels alleen – keihard gewerkt aan de opdrachten van mijn cliënten zoals ze via recommandatie binnen kwamen. Overigens was dat uiteraard niet chronisch 60 uur p.w.; want naast de declarabele uren is er nog een macht aan niet-declarabele uren te vervullen die met iedere opdracht groter wordt.
    Om die reden ben ik dan ook sinds 2013 op zoek gegaan naar associates; partners die een deel van het werk dat ik doe – en dat beslaat een heel breed scala -ook of beter kunnen uitvoeren; zodat ik hen voor die vragen uit opdrachten hun eigen uren kan laten maken die ik dan inkoop- en verkoop..
    Voor het eerst in 10 jaar heb ik dan ook een advertentie geplaatst – jawel, achterop het meest lokale aller sufferdjes: de Gemeentegids. Waarop prompt 2 reacties met opdrachten binnenkwamen….
    Nu mijn vraag: hoe promoot ik mijn bedrijf, o.a. middels de sociale media, ZONDER DIRECT OVERSPOELD TE WORDEN?! Hoe krijg ik die promotiemachine a.h.w. mondjes-maat afgesteld?
    Ben zeer benieuwd naar je reactie!
    P.S.: Nee, heb nog geen website; mede om niet te veel opdrachten aan te trekken.Afgezien van de verwerkingscapaciteit van mijn organisatie en mijn associates, heb ik ook niet zo’n behoefte aan een
    “Wereld-toko”. Ik vind mijn werk – coaching van mensen en organisaties in crisissituaties – fenomenaal, maar meer dan 10 uur per week hoeft niet. 40 declarabele uren per maand en hetzelfde voor mijn associates is meer dan ruim voldoende. Dan blijft er tenminste nog tijd over voor andere leuke dingen.

    Beantwoorden
    • Dag Fabienne,
      Dank voor je reactie; geweldig! Het heeft mij geïnspireerd tot het schrijven van een blog: ‘Hoe bereik je minder klanten?‘

      Een antwoord op jouw vraag zou kunnen zijn; het mooie aan social media is dat je bouwt aan een online relatie met je lezers / volgers. En het is dan aan jou wat je daarmee doet. Je kunt bv. berichten plaatsen waaruit blijkt dat je heel veel verstand van zaken hebt. Dat je het probleem van de klant begrijpt. Dat jij de oplossing hebt. Omschrijf de basis van die oplossing. Maak de klant een stukje wijzer. Maar vertel niet alles. Op die manier creëer je een behoefte. Maar schrijf ook dat je kritisch bent.

      Je kunt ook overwegen (na aanmaken van een site) dat je berichten plaatst met een url naar je site, dan kunnen lezers daar meer info opdoen bv. via je blog. Jij bent de specialist. Kies voor die 10 uur een hele specifieke niche. Dus alleen bedrijven met ‘die en die kenmerken’ of ‘alleen vragen in die en die richting’. Dit geeft jou de rust om die bedrijven te kiezen die aan je voorwaarden voldoen.

      Schrijf ook dat je beschikt over een specialistennetwerk waar je mee samenwerkt. Dat maakt jou een intermediair. Jij pakt jouw krenten. Vragen die buiten jouw niche liggen, koop je in.

      Ga het gewoon proberen. Je zult zien dat die promotiemachine niet zo snel werkt als jij nu denkt. Je wordt niet meteen overspoeld. Vooral als je alleen je expertise toont zonder url-verwijzing naar je site. Door het maken van kleine afgepaste stapjes kun je ook je doel bereiken.

      Succes,
      Groeten Willem Cammel

      Beantwoorden

Plaats een reactie