Contentmarketing is het creëren en aanbieden van waardevolle en relevante content aan je doelgroep om zo potentiële klanten aan te trekken, zonder rechtstreeks je product of dienst te promoten.
Het doel van contentmarketing is om op de radar van je doelgroep te komen (en vervolgens te blijven). Van mensen die een probleem ervaren waar jij de oplossing voor hebt, maar die jouw bedrijf of merk nog niet kennen. In de marketing noemen we deze nietsvermoedende potentiële klanten ‘suspects’.
The (un)usual suspects
Suspects vormen in de marketingfunnel de breedste mogelijke doelgroep. Het zijn potentiële klanten met wie je nog nooit contact hebt gehad en die zich niet bewust zijn van jouw bestaan, laat staan dat ze geïnteresseerd zijn in je aanbod.
Een van de manieren om deze suspects te bereiken, is het maken en verspreiden van relevante, hoogwaardige content die interessant en waardevol is voor je potentiële klanten. Het doel van contentmarketing is het vergroten van je merkbekendheid en het creëren van consumentenvertrouwen.
Contentvormen
Content, letterlijk ‘inhoud’, is in feite niets meer dan informatie die je in een bepaald format giet. Enkele bekende contentvormen zijn blogartikelen, e-books, infographics, socialmediaposts, video’s en whitepapers.
Zo zou een rioleringsbedrijf een instructiefilmpje kunnen maken over het ontstoppen van je afvoer. Een automonteur bijvoorbeeld zou een reeks educatieve video’s kunnen opnemen over hoe je zelf een band verwisselt, je motorolie peilt en bijvult enzovoorts.
Het principe van contentmarketing
De onderliggende gedachte van contentmarketing is dat je jezelf profileert en positioneert als betrouwbare, behulpzame en geloofwaardige expert binnen jouw vakgebied, met wie men graag in zee gaat. Wie denk je dat mensen bellen als ze hun afvoer niet zelf ontstopt krijgen? ‘Dat’ anonieme rioleringsbedrijf? Of die vriendelijke monteur die regelmatig voorbijkomt op hun tijdlijn met handige adviezen en tips?
Contentmarketingplan
Contentmarketing vraagt om gedegen onderzoek naar de behoeften en interesses van je doelgroep, een doordachte strategie en zorgvuldige planning. Alleen met een doortimmerd plan kun je écht waardevolle content gaan creëren die bijdraagt aan het bereiken van je doelstellingen.
Hieronder de stappen die je moet doorlopen om tot een goed contentmarketingplan te komen.
- Stel doelen vast
- Analyseer je doelgroep
- Doe zoektermenonderzoek
- Genereer contentideeën
- Maak een contentplanning
- Creëer content
- Deel en promoot je content
- Meten, analyseren en verbeteren
Stel doelen vast
Wat wil je bereiken met je content? Stel eerst je doelen vast. Bijvoorbeeld het vergroten van je naamsbekendheid, leadgeneratie of conversieoptimalisatie. Deze doelen moeten natuurlijk aansluiten bij je algemene marketing- en bedrijfsdoelstellingen.
Analyseer je doelgroep
Identificeer en analyseer je doelgroep. Waarschijnlijk heb je niet één doelgroep en moet je deze eerst segmenteren en voor elk klantsegment een persona maken. Wat interesseert deze personas? Met welke vragen lopen ze rond? En voor welk probleem zoeken ze een oplossing?
Een goed begrip van de behoeften en pijnpunten van je doelgroep helpt je bij het creëren van relevante content die waardevol is voor je doelgroep.
Doe zoektermenonderzoek
Door je geschreven (web)content te verrijken met relevante zoektermen, vergroot je de kans dat je website gevonden wordt. Gedegen zoektermenonderzoek is onmisbaar om hoger te scoren in Google.
Richt je in je onderzoek op (zeer) specifieke zoekopdrachten en long-tail zoektermen. Die zoekopdrachten hebben weliswaar een lager zoekvolume, maar meestal ook een lagere concurrentie.
Genereer contentideeën
Goede contentideën sluiten aan bij de behoefte van je doelgroep. Richt je in het verzinnen van onderwerpen op specifieke vragen die je doelgroep in de verschillende fases van de customer journey heeft. Vraag je ook af in welke vorm je de informatie gaat aanbieden, afhankelijk van de boodschap én de voorkeuren van je doelgroep.
Maak een contentplanning
Als je genoeg goede contentideeën hebt verzameld, kun je een contentkalender gaan maken. Daarin staat op welke datums en via welke kanalen je de content gaat aanbieden. Een contentkalender zorgt voor overzicht en structuur in je inspanningen op het gebied van contentmarketing.
Creëer content
Het succes van contentmarketing hangt per definitie af van hoogwaardige inhoud. Publiceer dus liever één kwalitatief blogartikel per maand dan elke week één matig artikel. Optimaliseer je teksten voor zoekmachines (SEO). Gebruik relevante zoektermen, schrijf pakkende (tussen)koppen en maak een goede meta-omschrijving (met daarin dé belangrijkste zoekterm).
Deel en promoot je content
Er zijn verschillende kanalen waarop je content kunt publiceren en promoten. Het ligt voor de hand om je content op je eigen website te plaatsen, maar in bepaalde gevallen valt er ook iets te zeggen voor een apart weblog in bijvoorbeeld WordPress.
Je kunt je content promoten door deze te delen op socialmediaplatforms waarop je doelgroep actief is, zoals Facebook, YouTube, LinkedIn, Instagram en TikTok. Als je hoogwaardige content creëert, is de kans groot dat volgers je socialemediaposts liken, delen of erop reageren. Zo vergroot je je bereik.
Meten, analyseren en verbeteren
Gebruik tools zoals Google Analytics en Google Search Console om te meten en analyseren hoe de content op je website en in zoekmachines presteert. Hoeveel bezoekers trekt een blogartikel of video? Waar komen deze bezoekers vandaan? Wat doen bezoekers vervolgens op je pagina?
Maak ook gebruik van de analysetools die geïntegreerd zijn in socialmediaplatforms en je inzicht geven in onder andere het bereik van je socialmediaposts en de betrokkenheid van bezoekers.
Je website- en socialmediastatistieken leveren je waardevolle inzichten op om je content te optimaliseren en eventueel je contentstrategie aan te passen. Wees wat dat betreft tot slot niet bang om te experimenteren wat het beste werkt voor jou en jouw doelgroep.