Zo vind je de ondernemer op Facebook

Vandaag de dag hebben wij als internetters een groot aanbod aan socialmedia platformen tot onze beschikking. Om er maar een paar te noemen: LinkedIn, Twitter, Instagram, Pinterest en Facebook. Afhankelijk van de markt waarin jij opereert, is Facebook goed in te zetten als marketinginstrument.

Inmiddels telt Facebook ruim 1.3 miljard gebruikers. Het is dus onmogelijk om het platform te negeren in jouw socialmedia strategie.

Ook verliest Facebook zo nu en dan aardig wat gebruikers. Dat is een vaststaand feit. Maar ook groeit dit socialmedia kanaal nog dagelijks.

10-5+10 is nog altijd een groei van vijf toch? Facebook is een ideaal platform om te gebruiken binnen je marketingstrategie omdat het nog altijd in beweging is, maar ook omdat je recht onder de neus van je doelgroep kunt adverteren.

Ondernemers op Facebook?

Vaak hoor ik: “Facebook is alleen voor business to client (B2C). Ondernemers vind je niet op Facebook.” Helaas hoor ik dit maar al te vaak.

Dit betekent dat ze niet verder kijken dan hun neus lang is. Ze roepen maar wat of praten anderen na. Het gros van de zakelijke Facebook gebruikers hebben naast hun bedrijfspagina, een persoonlijk Facebook account.

Dit heb ik aan den lijve ondervonden. Ook blijkt dit uit een onderzoek dat vorig jaar werd uitgevoerd door een brits onderzoeksbureau.

Dus waarom blijven zoveel mensen hangen in de gedachte dat je ondernemers alleen op LinkedIn vindt en niet op Facebook? I just don’t get it!

Bruikbaar als marketing kanaal?

Om met Facebook marketing succesvol te kunnen zijn, moet je zoveel mogelijk over jouw doelgroep te weten zien te komen.

Maak een klantprofiel door te onderzoeken wat jouw doelgroep in de breedste zin van het woord, met elkaar gemeen hebben.

  • Welke magazines en bladen lezen ze?
  • Wat zijn hun hobby’s?
  • Wat is hun leeftijdsrange?
  • In welke plaatsen of provincies woont jouw doelgroep?
  • Waar kopen zij hun zakelijke producten?
  • Waar kopen zij hun consumentenproducten?
  • Hebben ze gedeelde interesses?
  • Wat is hun geslacht?

Onderaan de streep komt er een profiel uit rollen welke je gaat gebruiken bij het adverteren op Facebook.

Al dit voorwerk maakt het adverteren op Facebook gemakkelijker en goedkoper.

Beter gezegd, hoe meer (juiste) informatie je hebt vergaard, hoe goedkoper en effectiever het adverteren feitelijk gaat worden

Adverteren onder hun snufferd

Er zijn een aantal manieren mogelijk om te adverteren op Facebook. De meest gebruikte varianten zijn:

  • Bericht promoten
  • Campagne starten (advertentie)

Dit artikel wordt natuurlijk veel te lang als ik heel diep op de details in zou gaan. Ik probeer het dus zo kort mogelijk te houden.

Omdat mijn website een totale marketingmachine is, heb ik maar een doel op socialmedia. Namelijk het leiden van personen naar mijn website.

Als ik bijvoorbeeld een nieuw artikel of blog heb geschreven, plaats ik deze direct op Facebook. Dit gaat doodsimpel.

Je kopieert en plakt de link naar het artikel als statusupdate op je bedrijfspagina en wacht 2 seconden. Facebook laad nu automatisch de afbeelding en omschrijving in.

Je hoeft nu slechts nog maar op de knop ‘Plaatsen’ te klikken. En voilà, je post is geplaatst. Je klikt nu onder het bericht op de knop ‘Bericht promoten’ en vult het klant profiel zo nauwkeurig mogelijk in.

Invullen van de interesses

Bij interesse vul je bijvoorbeeld de titel van een boek, magazine, sport, naam van een winkelketen of hobby in. Je kunt hier meerdere opties opgeven. Dus voeg naast je profiel ook de woorden ‘ondernemer’ of ‘zzp’ toe.

Kies nu het bedrag wat je aan deze post wilt uitgeven en klik op ‘Bericht promoten’. Klaar!

Wil je een Campagne starten? (advertentie) Gebruik dan deze link om een advertentie aan te maken. Klik links in het menu op ‘Een advertentie aanmaken’, en de rest wijst zich vanzelf.

Resultaat

Toen ik ooit begon met het gebruiken van Facebook als extra promotie en exposure kanaal, bracht mij dit meer klanten en bezoekers naar mijn website. (de marketingmachine)

De bezoekers komen in mijn sales funnel terecht om ze zo aan mijn bedrijf te binden en in een later stadium te converteren naar klant.


Mocht je vragen hebben of hulp kunnen gebruiken, reageer alsjeblieft dan onder dit artikel en stel jouw vraag. Heb jij een nog betere werkwijze ontdekt? Deel hem hieronder in een reactie alsjeblieft met mijn achterban.

Op naar succes!

2 gedachten over “Zo vind je de ondernemer op Facebook”

Plaats een reactie