Positioneren in 4 vragen

[2022 updated]

Op zoek naar een manier om je bedrijf uniek en onderscheidend te maken? Dat is waar positioneren om de hoek komt kijken. Maar wat is positioneren en waarom is het zo belangrijk?

Of zeg maar gerust, cruciaal.

Je kunt niet met z’n allen in dezelfde vijver vissen, met dezelfde hengel en hetzelfde aas. Dan vang je amper iets. Ik leg het je uit.

Wat is positioneren

Positioneren is beïnvloeden door te communiceren waar jouw bedrijf voor staat of waarom je product anders is.

Je vertelt de doelgroep waar je staat ten opzichte van andere bedrijven en merken. De concurrent dus.

In elke branche heb je concurrentie van Bedrijf 1, Bedrijf 2 en Bedrijf 3. Toch heeft iedereen omzet. Dit komt doordat ze allemaal een eigen doelgroep en gedeelte van de markt hebben gekozen.

Dit is dus positioneren. Positioneren gebeurt op alle niveau’s van een bedrijf.

Bijvoorbeeld:

Doelgroep bepalen – wie is je klant, wat heeft deze nodig en waar is-ie naar op zoek?

Merkidentiteit – waar staat je bedrijf voor, waar wil je met je bedrijf naartoe en hoe wil je dat de klant jou of je bedrijf ziet?

Prijssegmentatie – met behulp van prijssegmenten klanten groeperen die evenveel waarde aan een product toekennen, en bereid zijn er een bepaalde prijs voor te betalen.

Waarom is positioneren zo belangrijk

Stel dat jij en je concurrent precies hetzelfde product verkopen. Volledig identiek. Dan is alles hetzelfde.

En als alles hetzelfde is, valt er voor de klant niets te kiezen.

Het enige wat dan telt is de prijs. En dat wil je niet.

Behalve natuurlijk als jij je wilt positioneren als budgetmaatschappij of prijsvechter.

Een voorbeeld:

Als je een pak Campina melk koopt bij de Albert Heijn, dan smaakt-ie hetzelfde als het pak van de Jumbo. De inhoud is hetzelfde, de voedingswaarde, de smaak, gewoon alles.

Het enige verschil is dat je voor je melk bij de Albert Heijn waarschijnlijk meer betaalt. Duurder dus.

Toch is het één van Nederlands succesvolste bedrijven. Hoe kan dat?

Simpel gezegd: zij richten zich op een ander deel van de markt dan Lidl, Jumbo, Coop of Aldi.

Positioneren helpt de klant kiezen

Het aanbod voor de klant is groot.

Door een duidelijk deel van de markt te kiezen, help je de klant om voor jou te kiezen en niet voor de concurrent.

Als je je goed positioneert maak je een diepere connectie met je doelgroep.

Je positionering bepaalt ook hoe de klant jou ziet. Want een klant koopt niet alleen omdat een product ergens goedkoper is.

Klanten kunnen meer redenen hebben om ergens te kopen.

Positioneren voor het verkrijgen van een voorkeurspositie

Merken worden heel bewust gepositioneerd voor het verkrijgen van een voorkeurspositie in het brein van de doelgroep.

Mensen handelen namelijk ook op basis van het beeld dat zij hebben van bedrijven en merken.

Dat beeld wordt gevormd door waarnemingen op basis van associaties in het hoofd. Ryanair bijvoorbeeld.

Ryanair voor de goedkoopste tickets?

Veel mensen hebben door hun marketing, het idee dat Ryanair de goedkoopste vliegmaatschappij is. Zodra die mensen op zoek zijn naar goedkope tickets naar bijvoorbeeld Ibiza, kijken zij eerst daar. Dit beeld is bewust gecreëerd. Een prijsvechter.

Aldi vs Albert Heijn

Als mensen in hun hoofd hebben dat Aldi de goedkoopste supermarkt is, gaan ze daar hun boodschappen doen.

Een andere groep die bereid is meer te betalen voor de boodschappen, kopen graag hun A-merken bij Albert Heijn of Jumbo.

Gillette voor een gladde bek

Mannen denken vaak dat Gillette gladder scheert dan andere merken. Hierdoor krijgt het merk Gillette de voorkeur boven andere aanbieders.

Zoals je ziet gaat het niet alleen om prijs. Kwaliteit en merkbeleving zijn net zo belangrijk.

Of wat dacht je van winkelervaring?

Ik vind Kruidvat een vreselijke winkel. Overal dozen in het gangpad, één grote bende. Het lijkt wel winkelen in een magazijn. Toch is Kruidvat voor velen een prima winkel. Zij wegen misschien het rommelige af tegen een lagere prijs. Zij wel. Ik niet. 😉

Groene rakkers

En er valt meer te communiceren voor een duidelijke differentiatie of deelmarkt. Wat dacht je van het milieu?

Er zijn bedrijven die zich positioneren als groene organisatie en communiceren dat als je zaken met ze doet, een steentje bijdraagt aan het redden van het klimaat. Een grote groep is hier gevoelig voor en is bereid meer voor de boodschappen te betalen. Zolang het maar een groen bedrijf is.

Beïnvloeden

Bedrijven beïnvloeden bewust het beeld dat mensen van het bedrijf, merk of product hebben.

Dit doen ze vaak met symboliek in het logo, huisstijl, beeldmerk, uniform of andere bedrijfskleding. Ook gebeurt dit in de externe communicatie zoals een website en reclameboodschappen op radio en tv.

O, en natuurlijk niet te vergeten: hoe medewerkers in contact met klanten zijn in zowel de winkel, als op de afdeling klantenservice. Zakelijk en strak? Of juist lollig en amicaal?

Prijssegmentatie

Supermarkten gaan nog een stap verder. Zij positioneren zich zelfs op plaats of wijkniveau met prijssegmentatie.

Dit betekent dat de Jumbo in verschillende vestigingen, andere prijzen kan hanteren voor bepaalde producten.

Positioneren helpt je koers te vinden

Door een duidelijke positionering te kiezen, weet je welke koers je bedrijf de komende jaren gaat varen. Dus ook waar je energie in moet stoppen om met je bedrijf te groeien.

Je marketing is niet iets wat toevallig ontstaat. Het is exact gekozen en onderdeel van een ondernemingsplan en merkstrategie.

Vind je merkidentiteit met deze 4 vragen

Met mijn blogs richt ik mij op de doelgroep zakelijk dienstverleners. Dus als jij onderstaande vragen weet te beantwoord, komt een deel van jouw eigen merkidentiteit vanzelf naar boven.

Ben je er klaar voor? Let go!

positioneren voorbeeld vragen

Vraag 1: Omschrijf wie je helpt

Maak duidelijk wie je helpt. Als je zegt er voor iedereen te zijn, help je uiteindelijk niemand. Je wordt hiermee ongeloofwaardig en niet gezien als specialist. Meer een generalist.

Een specialist heeft zich toegelegd op één of twee specialisaties en heeft het streven om in alleen deze specialisaties de beste te zijn.

De beste zijn in één of twee specialismen maakt je een expert. Als je je goed positioneert, hoef je nooit meer naar klanten te zoeken. Een specialist wordt gezocht en erbij gehaald om een probleem op te lossen.

Een ondernemer moet klanten zoeken.

Als jij duidelijk communiceert wie jij helpt, waarom en waarmee, maak je het je klant gemakkelijker om een keuze te maken.

Voor het specificeren van je doelgroep is moed nodig. Dat is even spannend. Maar uiteindelijk wordt je marketing goedkoper en gemakkelijker en effectiever.

Door te kiezen kan je namelijk klantprofielen maken. Zo kom je er sneller achter waar je je doelgroep vindt en waar te adverteren.

Maak je doelgroep zo klein en specifiek mogelijk.

Help je ondernemers?

Dat kan beter.

Help je mannelijke ondernemers?

Dat kan specifieker.

Help je mannelijke ondernemers met een rookverslaving?

Dat kan specifieker.

Help je mannelijke ondernemers met een rookverslaving in de leeftijd van 45 tot 65 jaar?

Dat kan nog specifieker.

Help je mannelijke ondernemers met een rookverslaving in de leeftijd van 45 tot 65 jaar, woonachtig in Overijssel en Gelderland?

Dat lijkt er al meer op 😉

Hoe kleiner en specifieker je jouw doelgroep maakt, hoe effectiever, gemakkelijker en goedkoper je marketing wordt.

Met andere woorden: je bereikt je klanten sneller, gemakkelijker en goedkoper.

We vervolgen met het antwoorden van vraag twee. De reden waarom je jouw doelgroep helpt. Jouw big why.

Vraag 2: Omschrijf waarom je helpt (big why)

Een krachtig middel om naar je doelgroep te communiceren is vertellen waarom je doet wat je doet.

Google wil informatie voor iedereen in de wereld beschikbaar maken. Wow! Dat is nogal een goal.

Mijn big why: ik wil ondernemerschap voor iedereen mogelijk maken.

Ik denk dat ondernemerschap de oplossing is voor veel problemen in de wereld. Om er maar een paar te noemen:

  • werkeloosheid
  • gebrek aan innovatie
  • iedereen gaat doen wat hij geweldig vindt.

In mijn ideale wereld is iedereen ondernemer.

Op scholen gaat het wat mij betreft fout. Zij bepalen wat jij later volgens hun “kunt” gaan doen. Ze beoordelen jou op basis van cijfers of test. Een test die binnen hetzelfde systeem is gecreëerd en waar zij jou op beoordelen.

Je wordt beoordeeld op wat jij volgens hun moet kunnen. Er wordt niet gemeten op wat jij goed kunt of wat je geweldig vindt om te doen.

Ze bepalen aan de hand van je cijfers welke beroepen je kunt kiezen. Ouders gaan hierin mee. Zij weten niet beter. Zij groeiden op binnen hetzelfde systeem.

Iedereen ondernemer

Als iedereen ondernemer is doet iedereen waar z’n passie ligt en goed kan. Niet wat-ie volgens school zou moeten kunnen.

Bied liever een basisopleiding bestaande uit lezen, schrijven, rekenen, Engels (wereldtaal), geef les over de maatschappij en stop de rest van de tijd in het stimuleren en ontwikkelen van ieders eigen talent. Laat mensen zijn wie ze zijn.

Daar krijg je een gelukkiger wereld van. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om dit te begrijpen 😉

Zelf kon ik alleen in de bouwwereld, de metaalsector of als kok aan de slag. Niks mis mee.

Maar ik had liever gehad dat ze mijn eigen talenten hadden ontdekt en hadden gestimuleerd deze verder te ontwikkelen.

Dankbaar ben ik voor het feit dat “ik” eigenwijs en gedreven genoeg was. Ik ging op zoek naar mijn eigen kansen en deed wat ik geweldig vond.

Nu, 25 jaar en 8 eigen ondernemingen verder, maak ik mij hard om ondernemerschap voor iedereen in de wereld mogelijk te maken.

Ik leer je op eenvoudige wijze marketingstrategieën in te zetten, zodat ook jij geld kunt verdienen met je talent.

Jij hebt je talent, ik leer je de marketing om jezelf in de markt te zetten.

Zonder verder uit te wijden begrijp je dat dit een krachtig verhaal is om te communiceren naar mijn doelgroep.

Mensen voelen zich connected met je verhaal. Of zij doen dat niet. So be it.

Dit is mijn “big why”.

Mijn ‘big why’ schreef ik ooit met tranen in mijn ogen. Het is mijn missie.

Jij hebt ook een krachtige waarom.

Ontdek hem. Vind hem.

Vraag 3: Omschrijf “waarom jij”

Omschrijf waarom jij de aangewezen persoon bent om bij aan te kloppen. Wat maakt jou geloofwaardig? Waarom moet de klant bij jou zijn en niet bij de concurrent?

Wat heb jij te bieden wat een ander niet heeft.

Weinig ondernemers communiceren dit goed. Weet je wat ze doen? Ze komen met een hele waslijst.

“Ik heb dit en dat diploma.”

“Ik heb die en die opleiding gedaan.”

“Ik doe mijn werk met passie en liefde voor het vak.”

Wat deze ondernemers vergeten is dat een diploma en opleiding voor iedereen hetzelfde is. Het zegt niets. Het maakt je niet anders dan een concurrent.

Communiceer je successen. Communiceer je fouten. Dit maakt je sterk, onderscheidend en geloofwaardig. Het geeft je “credibility,” zoals professor Cialdini dit noemt.

Mijn “waarom jij”.

Ik richtte de afgelopen 25 jaar 8 bedrijven op, in 5 verschillende branches. Ik heb een trackrecord. Mijn bedrijven zijn bijna allemaal succesvol. Maar ik faalde ook en verloor ook veel geld.

Ik schrijf over mijn successen en fouten. Openlijk. Dit maakt mij geloofwaardig.

Beantwoord deze vraag zo krachtig mogelijk. Wat maakt jou de aangewezen persoon? Waarom jij? Waarom weet jij wat je doet?

Toon je ervaring, kennis en trackrecord. Niemand is geïnteresseerd in een diploma. Bewijs wat je kunt of hebt gerealiseerd. Dit maakt je uniek.

Niemand heeft namelijk hetzelfde trackrecord als jij! Niemand.

Vraag 4:

Omschrijf je doel (stip aan de horizon)

Omschrijf waar je naartoe wilt. Welk doel heb jij jezelf gesteld? Mijn doel werd al duidelijk bij de eerste vraag: ik wil iedereen in de wereld ondernemer maken en laten werken vanuit zijn of haar eigen talenten.

Als je een stip aan de horizon hebt, dan geeft dit richting. Zonder doel, geen koers. Toch?

Omschrijf wat jouw doel is. Wil je de wereld veranderen? Vertel dat. Is je doel niet zo groot? Ook prima. Maar communiceer waar je naartoe gaat.

Ook hiermee bouw je een connectie met je doelgroep. Mensen voelen zich onderdeel van jouw doel. Jouw wereld.

Verwoord de antwoorden zo uitgebreid mogelijk en communiceer het op je website in tekst of video.

24 gedachten over “Positioneren in 4 vragen”

  1. Hi Maikel,

    Leuk artikel en duidelijke tips met goede beschrijving. Ik heb sommige dingen al goed voor ogen, maar zie ook dat ik nog wat werk te doen heb :-).
    Thanks!

  2. Hallo Maikel,
    Ja zo ga ik het doen ! Aan deze tips heb ik echt wat. Pff grote stap maar ik weet het zeker, ik weet waar ik goed in ben….Nu moet de doelgroep het nog gaan ontdekken.
    m.v.g. Debbie

  3. Dank je wel voor je duidelijke uitleg. Het geeft me inspiratie om weer op een andere manier naar mezelf en mijn bedrijf te kijken. (en stof om over na te denken)
    Tevens een goede les bij het opvoeden 😉 Ik ben het zo eens met het feit dat kinderen meer hun talenten moeten mogen ontdekken!

  4. Hi Maikel,

    Je schrijft echt interessante artikelen. Prettig leesbaar, inspirerend en vernieuwend. Dankjewel!

    Groetjes
    Corelle

  5. ik ben als zzp’er ondernemer en specialist. Het zoeken naar klanten ligt heel lastig voor mij. Ik vind dat bedelen, ik weet dat het niet waar is maar dat zit zo diep in mij, het houdt me op, ik moet daar vanaf. Ik denk met een degelijke coaching moet dat lukken. Ik heb voor mijn persoonlijke ontwikkeling de assertiviteit en sociale vaardigheid cursus gevolgd. Binnenkort volg ik de vervolgcursus leiding geven.
    ik gebruik wel de technieken in deze artikels, vooral vraag 3 en 4.
    bedankt daarvoor

  6. Hé Makker,
    Dank voor de duidelijke vragen in het artikel. Sommige aanbevelingen die ik al, andere zijn weer even een duw in de rug cq leer momentje.
    Ik ga aan de slag ermee en wacht je volgende af.
    Groeten Olaf

  7. Hallo Maikel,

    Ik leer beetje bij beetje iets meer over internet marketing en alles wat daarmee te maken heeft.
    Het nuttigst zijn echter jouw lessen die ik nauwgezet volg en probeer te begrijpen, wat vreemd genoeg redelijk lukt!
    Ik ben zo’n ouderwetse 50 plusser die probeert te doorgronden hoe een webshop succesvol kan worden en dat valt niet mee.

    • Super veel dankjewel Gerard. Altijd mooi om dit soort berichten te ontvangen. Daar doen we het voor!!

      Heel veel succes. En bij vragen weet je me te vinden. 😉

      Groeten,
      Maikel Latour

  8. Wauh, wat fantastisch omschreven. Zo duidelijk heb ik hey niet vaak gelezen. Eindelijk zie ik hoe ik mijn doel duidelijk kan maken. Wat te doen met mijn passie ,zonder een universitaire titel.
    Dank hiervoor.
    Nu ga.ik allereerst deze vier vragen voor mijzelf beantwoorden . Waarschijnlijk ook met tranen in míjn ogen.
    Want bij hey leze van je artikel kwam mijn doel super duidelijk in míj opborrelen.
    Dank hiervoor en veel succes.
    Hartelijke groet,
    Zwaan

  9. Dank je voor je tekst, dat met tranen in de ogen, spreekt voor jou en heb ik inderdaad ook, passie voor wat we doen.

    Mijn concurrentie doet het vooral onder de prijs die nodig is om het winstgevend te doen en dat zijn ze dan ook niet. Maar ze hebben me online een markt aandeel opgebouwd. Alleen snappen ze nog niet dat ze de markt verzieken en geen vaste klanten opbouwen. En ze hun hun marktaandeel kwijt zullen zijn als de prijzen winst gevend moeten worden.

    Beetje zoals alle klussers en beuners vroeger al hun klanten kwijtraakten als ze voor zichzelf begonnen en dus premies en btw begonnen af te dragen……. wat hun prijs gelijk maakte aan iedereen die een bedrijf heeft.

    Ik heb mijn kosten nu zo laag dat ik weer meekan…. dat was een aardige slag, waar ik mijn fantasie en opleiding hard bij nodig heb gehad. Ik durf te concluderen dat ik het ga redden met mijn fysieke winkel en webwinkel. Maar ik durf ook te zeggen dat er bedrijven zijn met miljoenen omzet die nooit winstgevend kunnen zijn.

    Het is veel gemakkelijker winst maken met weinig omzet dan met heel veel…..
    Dank je voor al je adviezen.
    Loes

  10. Fijne informatie, hier kan ik wel iets mee! En ook duidelijk omschreven, en vooral tof, geen ellen lange teksten 😉 Thankss!

    • Hallo Annemieke. Leuk dat je reageert en fijn dat je er iets aan hebt gehad.

      Mocht je mijn reactie nog lezen, ik ben benieuwd in welke business je zit. Hoor dit graag nog even van je. Dan heb ik mogelijk inspiratie om over te schrijven.

      Groeten,
      Maikel Latour

  11. Ik ben nog niet zo lang bezig met ondernemen maar ben nog maar 19 jaar ik hoop dat ik over 15 net zoals jou meerdere succesvolle bedrijven heb, maar om dit te gaan bereiken heb ik goede informatie nodig precies die jij gaf ik denk dat ik hiermee heel ver ga komen
    super bedankt!!

  12. Ik ben fan van je artikelen! Duidelijk, helder en veel goede tips. Als startend ondernemer (beter laat dan nooit heb ik eindelijk ontdekt waar mijn passie ligt. .. ondernemen!) word ik er door geïnspireerd en ga zeker veel toepassen. Dank je wel!

Reacties zijn gesloten.

× Heb je een vraag?