Recycle marketing voor de niet blogger en schrijver

Bloggen, tweeten, posten en schrijven zijn allemaal zaken die je volgens veel guru’s zou moeten doen om jouw bedrijf of merk een flinke boost te geven. Zoals je inmiddels wel weet, denk ik hier precies zo over. Ik doe het immers zelf ook. Maar wat als jij nou geen schrijver of blogger bent.

Jij denkt van jezelf dat je niet echt een schrijverig typ bent? Is het dan wel mogelijk? Tuurlijk! Maar pak het dan wel slim aan. Ik noem mijn methode: ‘Recycle marketing’.

Het is een uitdaging om te schrijven

Als geen ander weet ik hoe lastig het is om te schrijven. Ik ben totaal geen schrijver en al helemaal geen taalwonder. En dat laatste is regelmatig terug te zien in mijn artikelen. 😉 Ik schrijf over diverse onderwerpen op het gebied van ondernemerschap en marketing. Ik heb veel ervaring in huis.

Maar krijg dat maar eens op het spreekwoordelijke papier! Het zit hem vooral in het doen. Dit klinkt natuurlijk erg cliché maar het is de waarheid.

Om jezelf of jouw bedrijf als merk neer te zetten, zal jij jouw expertise en ervaring moeten delen met de wereld. Het schrijven van boeken, blogs, white papers, interessante Facebook-posts & tweets, zijn middelen die jouw brand explosief laten groeien. Hier zul je dan wel behoorlijk veel voor moeten schrijven. Het is een lastige uitdaging. Maar…

Schrijven leer je alleen door het te doen. Nu jaren later heb ik mijn boek(en) in de winkels liggen, schrijf ik wekelijks nieuwe artikelen voor mijn weblog en schrijf ik regelmatig nieuwe e-books welke je kunt downloaden op mijn website. En als dat nog niet genoeg is, ik schrijf geregeld ook nog gastblogs voor andere websites.

En dat voor een niet schrijverig typ! Jij kunt het ook. Geloof me nou maar… Als jij weet over welk hoofdonderwerp je wilt gaan schrijven, dan ben je klaar voor de eerste stap.

Werk in stappen

Stap 1: Schrijf zoveel mogelijk onderwerpen op post-it papiertjes. Plak deze post-it papiertjes op een logische volgorde, naast elkaar op de muur. Neem de tijd om onderwerpen te verzamelen en deze onderwerpen op de juiste volgorde te krijgen. Neem hier gerust de komende twee weken de tijd voor. Heb je te weinig onderwerpen? Kijk eens waarover jouw vakgenoten of concurrentie schrijft. Schrijf deze onderwerpen op een apart lijstje.

Bedenk je goed over welk van deze onderwerpen jij ook iets nuttigs te vertellen hebt. Zijn er onderwerpen waar jij wat mee kunt? Vast en zeker. Maak hier dan ook post-it’s van en plak ze bij jouw verzameling van onderwerpen aan de muur. Deze muur noemen we vanaf nu ‘post-it wall’.

Stap 2: Maak op je post-it wall in steekwoorden aantekeningen onder ieder onderwerp. Geef in steekwoorden aan welke subonderwerpen je in het artikel wilt behandelen. Dit wordt jouw leidraad bij het schrijven. Zo kun je ze niet vergeten.

Stap 3: ondernemerscoach post-it wallBen je tevreden met de onderwerpen die aan je post-it wall hangen? Mooi. Dan kunnen we verder. Pak het eerste post-it papiertje van de muur en leg hem voor je neer. Start de tekstverwerker op je computer en schrijf in enkele zinnen waarover jouw artikel gaat. Je kunt de inleiding van het artikel dat je nu leest als voorbeeld gebruiken.

 

Ik geef een korte inleiding en geef de lezer een indruk van wat hij of zij in dit artikel kan verwachten. Toch doe ik dit zonder het exact te benoemen. Behandel vervolgens de subonderwerpen die je hebt opgeschreven in je artikel en houd het praktisch, kort en bondig.

Het gaat bij het schrijven natuurlijk om het delen van waardevolle informatie. Maar ga je te ver in detail treden, dan is mijn ervaring dat lezers sneller afhaken. Hoe gek het ook klinkt. Je artikelen worden te lang en mensen haken af. Schrijf dus niet te langdradig. Sluit je artikel af met de vraag om te reageren op je artikel. Zij krijgen zo de mogelijkheid om hun mening te geven of hun tips en adviezen met anderen te delen.

Houd bij het schrijven van jouw blogartikelen altijd rekening met het volgende:

  • Schrijf praktisch (wordt vaker gedeeld op sociale media);
  • Schrijf kort en bondig (voorkom langdradige lappen tekst;
  • De titel van je artikelen bepaal je achteraf en zal moeten afhangen van relevantie, veelgezochte steekwoorden (in Google) en moet triggeren om te lezen;
  • Begin gewoon met schrijven en schrijf in één ruk door. Corrigeren of een zinsopbouw veranderen doe je op een later moment. Zo voorkom je dat je uit je schrijf-flow raakt.

Recycle marketing

E-book of whitepaper: Om mensen zo ver te krijgen dat zij hun naam en e-mailadres op je website zullen achterlaten, zal je hier iets tegenover moeten zetten. Een e-book of white paper is een erg bruikbaar middel om mensen over te halen zich aan te melden op je nieuwsbrief of maillijst. Maar hoe kom je aan een e-book of whitepaper? Daar komt-ie.

Pluk een artikel van je weblog welke jij enkele weken of maanden geleden hebt geschreven en nog actueel en interessant is. Kopieer en plak dit artikel naar je tekstverwerker. Je hebt over dit onderwerp vast en zeker nog meer te vertellen.

Schrijf het artikel in dat geval iets verder uit. Wat je ook kunt doen is nog ‘een ander’ artikel – wat raakvlakken heeft met het onderwerp in je tekstverwerker – kopiëren & plakken. Voeg de artikelen samen en plaats er een aantal leuke of ondersteunende afbeeldingen bij.

Schrijf een inleiding voor je boek en maak in bijvoorbeeld een tekenprogramma een mooie kleurrijke kaft. Zet deze kaft op pagina één in je tekstverwerker en sla het boek (het geheel) op als PDF document. Voila! Je eerste e-book is klaar! Knal hem op je website!


facebookFacebook posts: Je voelt hem al aankomen natuurlijk. Weet je niet wat je dagelijks of wekelijks moet posten op Facebook? Kopieer en plak delen van jouw artikelen op Facebook als nieuw bericht.

Plaats een link onder de posts naar het volledige artikel op je website. Willen ze verder lezen dan kunnen ze op de link klikken.


tweetTweets: Helaas is Twitter te beperkt voor het delen van complete artikelen. Wat je wel kunt doen is de meest pakkende of confronterende zinnen uit je artikel als tweet verzenden. (dit kan eventueel geautomatiseerd met het programma TweetAdder)

Zo heb je altijd nuttige en relevante content op je sociale kanalen. Dit geeft mensen een indruk van wat jij doet en het zal triggeren om je website te bezoeken. Plaats in je tweets de link naar het volledige artikel op je website. Gemakkelijk toch? Zo heb jij altijd weer wat social media content voor de diverse kanalen.


youtube video marketingVideomarketing: Heb je video’s gemaakt waarin jij verteld over jouw dienstverlening? Of heb je video’s waarin jij tips en adviezen geeft voor jouw doelgroep? Afhankelijk van de soort en duur van deze video’s zijn ze tevens bruikbaar voor recycle marketing. Bundel bijvoorbeeld een aantal van deze video’s en zet ze op jouw website als gratis te downloaden cursusmateriaal.


Je ziet het. Ik kan uren doorgaan met het benoemen van nog meer voorbeelden en mogelijkheden, maar ik denk dat de boodschap wel duidelijk is. Alles wat je schrijft of produceert, kun je recyclen en voor verschillende doeleinden en kanalen gebruiken. Wel geef ik aan dat het altijd het beste is om zoveel mogelijk unieke content te delen. Dit vermeerderd namelijk veel meer de waarde van je content.

Maar voor mensen die net beginnen met bloggen of schrijven is recycle marketing een prima methode. Mijn content recycle strategie is immers beter dan het hebben van geen content.

Pas jij mijn ‘Recycle marketing’ methode al toe? Ik ben benieuwd naar jouw mening of methode. Hoe kom jij aan inspiratie om over te schrijven? Ook wil ik graag van je weten wat jij van dit artikel vindt. Vond jij het nuttig om te lezen?

4 gedachten over “Recycle marketing voor de niet blogger en schrijver”

  1. Dag Maikel,

    Je bent de BOM!!!!!!!!

    Dit is precies wat is nodig had. Het lukte mij nooit om extra content te verzinnen voor een ebook. Nu weet ik hoe ik het OOK kan aanpakken!

    Blij mee Maikel! Bedankt!

    Hartelijke groet,
    Jeroen Akkers

    Beantwoorden

Plaats een reactie