Social Media Strategie – Omzet verhogen

Social Media Strategie, hoe doe je dat? Dat ga ik je vertellen in dit artikel. Zoals jullie weten geef ik de ondernemers op mijn maillijst veel tips & adviezen voor meer succes met hun business. Ik heb de mensen op mijn maillijst deze week de vraag gesteld, “wat is een onderwerp dat jij graag behandeld ziet worden.” Ik werd overspoeld met reacties en ideeën, waarvoor natuurlijk mijn dank! Tal van deze onderwerpen zal ik de komende tijd uitwerken en behandelen op mijn weblog & maillijst.

Het eerste onderwerp waar ik op in wil gaan is het opstellen van een Social Media Plan of strategie. Ik probeer beknopt weer te geven hoe ik mijn Social Media Plan heb opgesteld. Ik benadruk graag “hoe ik” het heb gedaan. Ik ben geen social media expert.

Ik ging gewoon aan de slag en probeerde verschillende methodes uit. Ik zeg dus in geen geval dat dit de juiste methodes zijn om handel uit je social media te halen. Het is slechts de manier waarop het mij meer omzet opleverde.

Uiteraard kan ik hieronder niet ‘alle’ sociale platformen gaan behandelen. Ik behandel en beschrijf slechts de platformen die voor mij het beste werken om mijn doelgroep te bedienen. Uiteraard probeer ik het zo te omschrijven dat jij dit eenvoudig kunt vertalen naar jouw eigen business. Doe er dus je voordeel mee!

Ik maakte mijn eigen kleine social media stappenplan

1). Bepaal de doelgroep en onderzoek waar deze zich begeeft (welke kanalen);
2). Omschrijf in 1 zin wat het bedrijf doet zodat dit te gebruiken is als leidraad in de berichten;
3). Formuleer de boodschap en content die ik wil uitdragen;
4). Plan en organiseer;
5). Zorg voor voldoende tijd om aandacht te besteden aan de boodschap en content. Op advies van een expert op het gebied van social media, ging ik de conversatie aan met mijn doelgroep. Doe jij dit dus ook! Maak dus je eigen Social Media Plan.

Wie is mijn Social Media doelgroep

Net als bij het starten van je bedrijf, begint alles met een idee. Ga je producten verkopen, ga je diensten aanbieden, of lever je beiden? Als jij weet wat je aanbiedt, dan kun je hiermee ook je doelgroep bepalen. Even een voorbeeld? Als jij cosmetica producten verkoopt, dan richt jij je op de particuliere vrouwenmarkt.

Verkoop jij klus-gereedschap, dan richt jij je vast en zeker op de particuliere mannenmarkt. Nu nog een wat breder voorbeeld? Als jij website’s bouwt, dan zul jij je wellicht richten op de zakelijke markt. Dit kunnen bedrijven zijn, stichtingen of verenigingen. Je weet wie je producten of diensten doorgaans gebruiken? Dan ga jij je met je bedrijf, dus ook in je Social Media Plan, richten op deze doelgroep.

De juiste kanalen kiezen

Mijn ervaring is dat het niet zoveel uitmaakt welke kanalen je gaat gebruiken. Zoals jullie weten ben ik een ondernemerscoach en biedt mijn coaching-activiteiten en business-scans, aan startende ondernemers en het MKB. Ik zocht naar mijn doelgroep op onderstaande sociale kanalen.

Facebook
Mijn doelgroep is dus ‘de ondernemer’. Het interessante vind ik dat je op facebook gerichter kunt targetten op specifieke doelgroepen. Als jij op facebook een product of dienst promoot, kun je niet alleen op beroep targetten, maar ook op geslacht, leeftijd, woonplaats, land, taal, ga zo maar door. Je kunt hier je doelgroep behoorlijk specifiek opgeven en dus gerichter promoten. Je kunt met Facebook dus jouw product of dienst keihard onder de neus drukken van jouw doelgroep of publiek.

Twitter
Op twitter is het aantal followers/volgers van mijn account @MaikelLatour, de laatste maanden gegroeid naar ruim 11.000. Nu vraag jij je wellicht af, maar hoe kom jij aan al die volgers en wie zijn het? Dat zal ik je uitleggen.

Ik ging een uurtje rustig zitten en vroeg mezelf af, wie zou ik als ondernemer graag willen volgen. Zelf volgde ik bijvoorbeeld, @DeZaak, @Sprout_nl, @Incassoplein, @MijnZZP, @NL_Freelance. Samen goed voor tientallen duizenden volgers. Daarna vroeg ik mij af, als ik als ondernemer deze accounts interessant vind, dan zullen hun volgers vooral ondernemers zijn. Uiteraard! Een particulier heeft op deze accounts doorgaans niets te zoeken. Mijn beredenering was dus heel kort gezegd, de volgers van deze accounts zijn dus potentiele volgers van mij, en dus mijn doelgroep.

Ik kocht het programma, TweetAdder en configureerde hem zo, dat hij dag en nacht mensen ging volgen, die alleen de hiervoor omschreven accounts reeds volgde. Het is bijna een soort van ongeschreven regel dat als je door iemand wordt ge-followed, je dan ook terug followed. Zo is mijn lijst met volgers gegroeid naar ruim 11.000 volgers. En het mooie is, het zijn bijna allemaal ondernemers, starters, of mensen die interesse hebben in het ondernemerschap.

Google+
Je hebt inmiddels vast ook al eens gehoord van Google+. Ik heb te weinig kennis van dit platform, dit omdat ik nog niet zo heel erg lang ACTIEF gebruik maak van dit platform. Wel kan ik je vertellen dat ik een heel divers publiek volg, en op mijn profielpagina onder andere links deel naar mijn weblog-artikelen en hier behoorlijk wat ‘+1’ op krijg. Dat is dus mooi meegenomen daar Google+ een hoge impact heeft op je zoekresultaten in de zoekmachine Google. Overigens, een ‘+1’ is een soort van ‘Like’ die we kennen van Facebook.

Wat doet mijn bedrijf precies en de boodschap

Ik probeerde in de vorm van een soort pitch, te omschrijven wat mijn bedrijf precies doet. Ik nam als voorbeeld eerst mijn eigen pitch zoals jullie hem al kennen. “Ik ben Maikel Latour. Ik help ondernemers die er niet in slagen om hun doelstellingen te behalen en hun verkoopresultaten binnen enkele maanden te verhogen met minimaal 50%.” Hieruit haalde ik voor mijn Social Media Plan het volgende: Ik help ondernemers bij het behalen van hun doelstellingen, meer verkoopresultaat en meer omzet.

Dit waren voor mij dus de onderwerpen waarover ik wilde gaan schrijven en delen op de sociale media. Ik wil dus mijn kennis en ervaring van de afgelopen 13 jaar als serial-entrepreneur in zeven verschillende bedrijven, delen met mijn publiek. Nu heb ik dus een leidraad waarmee ik naar buiten kan treden.

Plannen en organiseren

Je weet inmiddels waarover je wilt gaan tweeten en posten. Maar nu is het nog verstandig om te weten hoe ik dat ga doen, en vooral wanneer!

Facebook
Op Facebook houd ik mij bezig met het posten van mijn weblog artikelen. Mijn eerste poging was het plaatsen van het gehele artikel als update op mijn bedrijven pagina te plaatsen. Ik kreeg likes maar bedacht me ineens dat de meeste activiteiten eigenlijk op mijn website plaats zou moeten vinden. Uiteraard is hier een simpele reden voor. Ik bied op mijn website mijn diensten aan, mensen melden zich aan voor mijn lijst met tips en adviezen voor meer omzet, en de mensen gaan op mijn website sneller in discussie dan op mijn Facebook pagina. Hoe dit komt? Geen idee maar het was in mijn geval een feit.

Ik ging over op een andere methode. Sindsdien plaats ik slechts afbeeldingen, (gerelateerd aan ondernemerschap) en rechtstreekse links naar mijn weblog artikelen. Vergeet overigens niet bij elke afbeelding of video die je plaatst, een link naar de hoofdpagina van je website te plaatsen. Elke like op je afbeelding of video, is dus tevens een Like op de link naar je website. Dit leverde voor mij een boost aan bezoekers op naar mijn website. Tevens nam het aantal likes gestaag toe en resulteerde voor de zoekmachine Google blijkbaar in meer interesse in mijn website / weblog.

Twitter
Wederom op advies van de expert, ging ik gebruik maken van Social Bro (15 dagen gratis proberen) Naast alle extra functionaliteiten die dit systeem met zich meebrengt -waar ik jou hier nu niet mee wil vermoeien-, stak er één functie dik bovenuit. Dit was dat ik (betrouwbare) informatie kreeg over wanneer de meeste van mijn volgers online zijn op twitter.

Ik kreeg de informatie dat ik mijn zakelijke tweets dus het beste kon verdelen tussen 13:30 en 16:30. Is dit even handig of niet? Hiermee vergroot je dus de kans dat jouw bericht ook echt wordt gelezen en opgemerkt. Dit resulteerde voor mij in een stijging van 43% aan bezoekers op mijn websites, en het aantal retweets op mijn berichten. Je zult het vast begrijpen, Social Bro en ik zijn nu dikke vriendjes. Ik analyseer iedere week of er verplaatsingen nodig zijn in het tijdstip waarop ik moet tweeten.

Ik tweet naast mijn zakelijke tweets, ook over andere zaken zoals actualiteiten in het nieuws en geef antwoord op vraagstukken van ondernemers. Ook dit maakt dus deel uit van mijn Social Media Strategie.

Google+
Op Google+ hanteer ik eigenlijk exact dezelfde methode als voor Facebook. Mijn posts en updates bestaan hier slechts uit afbeeldingen met links naar mijn website, (ondernemerschap gerelateerd) en rechtstreekse links naar de artikelen op mijn weblog. Let op! Elke ‘+1’ die je krijgt op je geplaatste link telt in de zoekmachine Google weer mee voor je ranking. Vraag je publiek dus gerust om een ‘+1’.

Tijd en aandacht besteden

Ik ben ervan overtuigd dat als jij je Facebook fanpage, je Twitter account, en je Google+ account grafisch er strak uit laat zien en je deelt/shared/post de juiste (nuttige) content voor jouw doelgroep, dan zal ook ‘jij’ met social media als marketingmiddel, meer omzet binnen gaan halen.

Het gaat er echter wel om dat je geduld moet hebben. Heel veel geduld zelfs. Je bedrijf bouw je in je eentje niet in een week op. Voordat je bedrijf als een huis staat, ben je zo maanden tot zelfs jaren verder. Mijn ervaring is bij social media niet heel veel anders. Maar als je het uiteindelijk handig in weet te zetten, dan geeft het je business een boost en zal jij meer omzet genereren vanuit deze Sociale Media. Het is mij toch ook gelukt?, en nogmaals, ik ben geen social media expert!

Op naar succes!

2 gedachten over “Social Media Strategie – Omzet verhogen”

  1. Maikel,

    Ik zal deze week ook eens een social media plan gaan uitwerken. Ik ga dit doen aan de hand van jouw handvatten. Leuk dat je je eigen ervaringen met ons deelt!

    Marianne Veenstra

    Beantwoorden

Plaats een reactie